RETT: – Vi har stått opp for den skandinaviske modellen, sier leder i Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset. Det har han sannsynligvis rett i, mener Varden. Foto: Fredrik Persson/TT/NTB

Pilot-streiken var nødvendig

Det er selvsagt gledelig for SAS, pilotene, øvrige ansatte og – ikke minst – alle reisende at streiken i SAS nå er over. Selv om streiken har vært kostbar for alle involverte, er det nødvendig å påpeke at den har vært betimelig.

Den såkalte Chapter 11-prosessen viser at SAS i praksis er konkurs, ved at betaling til kreditorer er blitt stilt i bero, slik at selskapet kan restruktureres - ikke at selskapet har fått innvilget beskyttelse mot konkurs.

Det er derfor til å forstå at SAS-ledelsen har et skrikende og akutt behov for å redusere kostnadene i selskapet. Konsernet gikk fire milliarder svenske kroner i minus i første halvår og 57 milliarder i gjeld. Det er åpenbart at SAS ikke er flyvedyktig med slike tall.

Dette innebærer selvsagt at alle i selskapet må brette opp ermene – og vel så det, men ikke at man kan kreve hva som helst.

Et sentralt element i avtalen mellom SAS og pilotene, er en tariffavtale som har en varighet på fem og et halvt år. At pilotene går ned i lønn, er ikke veldig unaturlig når selskapets finansielle stilling er bekmørkt, men varigheten på avtalen er meget spesiell; det er høyst uvanlig at tariffavtaler med varighet over to år. Dette gir selskapet langsiktighet, men fratar i praksis de ansatte retten til å streike i perioden.

I mediene er det blitt hevdet at SAS ønsket en avtale med ti års varighet. Dette er ikke blitt bekreftet av selskapet, men da TV2 spurte SAS-toppsjef Anko van der Werff om temaet, svarte han dette.

– Streik er ikke bra for selskapet og heller ikke bra for kundene - og noe investorene er bekymret for. Det er ikke lett å få nye investorer til selskapet når det har vært mye uenighet, og det er derfor vi ber om en så lang periode med stabilitet, sa van der Werff, som også gjorde seg bemerket ved å skjelle ut sine egne ansatte på direktesendt tv, da han raste mot pilotene etter at konflikten var et faktum.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det siste var en nokså pinlig seanse.

Pilotene som er blitt sagt opp under pandemien skal også få jobbene tilbake og alle piloter omfattes av samme kollektivavtale. SAS har to «søsterselskaper», SAS Link og SAS Connect. At et selskap oppretter nye og flere selskaper og/eller gjør reduseringer i arbeidsstokken, er ikke spesielt kontroversielt, men det er grunn til å reise helt grunnleggende spørsmål dersom slike konstruksjoner brukes for å omgå inngåtte avtaler eller ansette på dårligere vilkår.

– Vi har stått opp for den skandinaviske modellen, sier leder i Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, ifølge E24.

Det har han sannsynligvis rett i, og selv om svært mange er blitt rammet av streiken, er det grunn til å tro at støtten til pilotene har vært stor.

Det har vært, og er kanskje fortsatt, grunn til å tro at det er en reell fare for at SAS – slik vi har kjent det – går over ende. Dette er ikke pilotenes skyld eller ansvar og kan heller ikke innebære at man kan sette til side helt sentrale prinsipper i norsk og skandinavisk arbeidsliv.

Pilotene har, slik vi forstår det, forsvart og kjempet for disse prinsippene og verdiene. Det skal de ha honnør for.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

RETT: – Vi har stått opp for den skandinaviske modellen, sier leder i Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset. Det har han sannsynligvis rett i, mener Varden. Foto: Fredrik Persson/TT/NTB