Avduking: FARLIGE: Våre nye redningshelikoptre er så kraftige at de ikke kan lande ved 15 av landets 21 akuttsykehus. Her fra «avdukingen» i slutten av august i år. Foto: Carina Johansen

«Vi er åpenbart ikke så gode på å kjøpe helikoptre her i landet»

LEDER: Det er mye som er bra med de nye redningshelikoptrene, men det er sannsynligvis en ulempe at de ikke kan lande ved sykehusene.

Landets 16 nye redningshelikoptre har kostet 14 milliarder kroner å kjøpe, men kan bare lande ved seks av akuttsykehusene våre, kan NRK avsløre. AW101 SAR Queen erstatter Sea King-helikoptrene, og er større, raskere og bedre. Dette har sine opplagte fordeler, men at de ikke kan lande ved 15 av 21 akuttsykehus er nokså spesielt.

Ifølge opplysninger NRK har hentet inn fra helseregionene og sykehusene, kan helikoptrene kun lande ved sykehusene i Bodø, Molde, Ålesund, Bergen, Sarpsborg og Skien. Per i dag kan de ikke lande ved store og viktige sykehus i Tromsø, Trondheim og Oslo (Rikshospitalet, Ullevål og A-hus), samt flere andre.

Problemet er at luftrykket fra de nye helikoptrene er så kraftig at løse gjenstander flyr av gårde og at det simpelthen ikke er trygt å være i nærheten når de tar av eller lander. Det er åpenbart mulig å lage nye og sikre landingsplasser ved flere sykehus, som selvsagt kommer til å koste, men saken framstår som en flause av dimensjoner.

De nye helikoptrenes fortreffelighet er også blitt en het potet lokalt i Telemark. Mange har, i lang tid, kjempet for en luftambulansebase i Vinje. Nå har Høyre snudd, og med de nye redningshelikoptrene som bærebjelke i argumentasjonen. «Med utvidet rekkevidde og bedre egenskaper til å fly i skyer i kuldegrader vil de nye redningshelikoptrene bli brukt atskillig mer enn hva de har gjort fram til i dag,» skrev stortingsrepresentantene Erlend Larsen og Solveig Sundbø Abrahamsen (begge H) her i avisen så sent som den 20. oktober. «Når alarmklokkene ringer bruker helsevesenet de ressursene som har kortest vei til skadestedet. Om det er et luftambulansehelikopter eller et redningshelikopter, spiller ingen rolle,» skrev de.

Det kan hende at dette er riktig, men det hadde åpenbart vært en fordel om helikoptrene kan ta av og lande der det er nødvendig. Det framstår som helt tilfeldig hvor helikoptrene kan lande, og det er nærmest utrolig at man oppdager slikt nå – sju år etter at helikoptrene ble bestilt. Det kan neppe karakteriseres som annet enn flaks at sykehuset i Skien har en landingsplass som er egnet. I Stavanger må helikoptrene lande på Sola, over en mil unna sykehuset. Når det er såpass bråttom at man rekvirerer helikopter, er det innlysende at hvert minutt teller.

I denne saken kan det virke som om tid, penger og planlegging ikke har vært så viktig, og dette skjer etter alt vi vet om Forsvarets skandaløse NH90-anskaffelse.

Vi er åpenbart ikke så gode på kjøpe helikoptre her i landet.

FARLIGE: Våre nye redningshelikoptre er så kraftige at de ikke kan lande ved 15 av landets 21 akuttsykehus. Her fra «avdukingen» i slutten av august i år. Foto: Carina Johansen