Vy på rett spor, kanskje ikke?

LESERINNLEGG: Etter noen minutter på Vy sine nettsider har undertegnede kjøpt en ordinær togbillett til Torp med retur samme dag. Kvittering og referansenummer mottas fra togselskapet, og dagen før avreise kjører jeg til Nylende stasjon for å skrive ut billetten, men det går ikke.

På Vy sine hjemmesider informeres det om at de reisende må laste ned en app for å få gyldig billett, men jeg er ikke interessert i Vy sin app. Jeg vil bare ha en vanlig billett. Etter førti minutters venting på telefon svarer en hyggelig kunderådgiver hos Vy og informerer igjen at jeg må laste ned togselskapets app for å få fram billetten, men hvis jeg ikke ønsker det kan kvittering brukes som billett.

På reisen vises kvitteringen fram for konduktøren. Selv om det med tydelig skrift står - ikke gyldig som billett – godkjenner han den, men på hjemturen presiseres det at kvittering ikke er gyldig som billett.

Det er ikke lett å være reisende hvis en ikke ønsker å benytte seg av Vy sin app, - det er faktisk enklere å parkere bilen på sykehuset eller fritidsparken.

Banene legges ut på anbud og private aktører fra hele Europa vil være med på å gi oss reisende gode togtjenester. For å få det til må minsteprisen heves for å lønne nye direktører, og nye apper må lastes ned. Da vil alt gå på skinner.

I desember er det nye drivere på skinnene til Kristiansand. Jeg ser fram til å erfare «Go-Ahead» sine tjenester på Sørlandsbanen.

NY DRIFT: Go-Ahead er ny aktør på Sørlandsbanen og Arendalsbanen, og artikkelforfatteren er spent på tilbudet.