Foto: Vidar Ruud

Har dratt inn 25 millioner på sommersalg. Men det jubles ikke hos Stordalen-hotellene

Petter Stordalens Choice-hoteller valgte et spesielt grep, for å tiltrekke seg norske turister.

Et av tilbudene Choice har innført er et klippekort for ti overnattinger for 8.000 kroner. For 25.000 kroner kan man overnatte så mye man vil mellom 19. juni og skolestarten i august, på de aller felste av Choice-hotellene i Norge, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Les også
– Står på kanten av en fullstendig avgrunn

De to pakkene har solgt for omtrent 25 millioner kroner. 90 prosent av dette er tidagerstilbudet, opplyser administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth som ikke direkte jubler over tallene.

– Det vi vet er at det kommer svært få gjester fra resten av verden denne sommeren, så vi vil ikke komme i nærheten av normalt belegg på hotellene våre selv med mange flere nordmenn som ferierer i eget land, sier Silseth til DN.

Les også
DN: Petter Stordalen tegnet pandemiforsikring

Ikke «hot» i Sverige

I Sverige er ikke pakketilbudene like populære.

– Grunnen (..) er at de oppfordres til ikke å legge ut på reiser lengre enn to timers biltur. Vi regner med at salget vil ta seg opp når det løses opp på restriksjonene, skriver Silseth.

Kalte det galskap

Henrik Geitle, direktøren for hotell- og restaurantkjeden De Historiske, kalte på forhånd stuntet for «ren og skjær galskap» og kritiserte hotellkjeden for å drive med prisdumping.

– De setter seg selv i en skikkelig klemme. For når utenlandsmarkedet kommer tilbake og de skal forhandle priser, vil de virkelig slite med å få dem opp igjen, sa Geitle til DN.