annonse

Derfor klikker vi i trafikken

FULL KRANGEL:
FULL KRANGEL: Det oppstod håndgemeng mellom en bilfører og en MC-fører på Herøya i Porsgrunn mandag ettermiddag. Politiet dro til stedet for å roe ned de to. (FOTO: JANNICKE MØLLER ANDERSEN)
Dette bør du gjøre når irritasjonen kommer snikende:

Er du av typen som viser fingeren og syns alle kjører som idioter? Du er ikke alene.

Vendy Berg Hegle

Senest i går vitnet politiloggen om amper stemning i trafikken.

Etter at en bilist hadde brukt hornet for å markere sin misnøye med en motorsyklist, oppsto det diskusjon og håndgemeng. Krangelen tok etter hvert så av at motorsyklisten slo i stykker en rute på bilen. Politiet dro til stedet og fikk roet de to hissige trafikantene ned.

Misforståelser

Pål Ulleberg, førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Oslo, har forsket på trafikkpsykologi. Han sier at det slettes ikke er uvanlig at man blir sintere i trafikken enn i andre sammenhenger.

– Det er mange årsaker til det, men en hovedgrunn er at terskelen for å bli frustrert og aggressiv er lavere i trafikken, enn i samfunnet ellers. � ferdes i trafikken dreier seg om samhandling, men vi har en begrenset mulighet til å kommunisere med hverandre. Dette skaper mye frustrasjon, og kan også utløse aggresjon, sier han.

Får ikke sagt unnskyld

Omringet av bilen eller med hele ansiktet dekket av en hjelm, får man ikke kommunisert verken med ord eller ansiktsuttrykk. Tuta kan virke unødvendig snurt, og det kan lett oppstå misforståelser.

Ulleberg påpeker at i andre sammenhenger kan du gjerne si unnskyld om du har tabbet seg ut, noe som er svært effektivt for å hindre konflikt. I trafikken har du ofte ikke den muligheten.

– Trafikantene har ofte ulike tolkninger av hva som skjedde, og man tar gjerne situasjoner opp i verste mening. Det er ikke nødvendigvis sånn at noen kjører hensynsløst med vilje, sier han.

Innslag av frykt og angst virker også forsterkende slik at  «sinna-pluggene» tennes for fullt.

– Det at du rett og slett blir redd, hvis du for eksempel føler at du har vært utsatt for en nesten-ulykke, forsterker følelsene, det er fort gjort å «miste hodet».

Motorsykkel vs. bilist

At det utarter seg slik det gjorde på Herøya i går betegner han som relativt sjelden. Ifølge Ulleberg opplever de aller fleste av oss å bli frustrerte og sinte i trafikken, selv om man i andre sammenhenger ikke kan betegnes som en bråsint person.

Uansett, personlighetstrekk spiller også inn: Har man en kort lunte fra før av, kommer dette trolig også til syne i trafikken.

– Et annet element  her, er at konflikten oppsto mellom en motorsyklist og en bilist. Sammen med syklister, kan disse gruppene oppleves som konkurrerende trafikkanter, og man har ofte en ensartet oppfatning av den andre gruppa. Bilisten reagerer kanskje på noe motorsyklisten gjør, men som motorsyklisten igjen syns er helt ok fordi kjøretøyet tillater en annen form for kjøring, sier Ulleberg.

– Ikke kjør på tom mage!

Hvis du er av typen som ofte kjenner blodet banke i tinningen og hytter med neven i sinne til dine medtrafikanter, har Ulleberg noen enkle råd til deg.

– Trekk pusten og tell til ti. Det er rimelig banalt, men det funker ganske bra, sier han, og legger til at det også er viktig å ta høyde for at medtrafikanten kanskje ikke mente å kjøre hensynsløst eller aggressivt.

For ikke å starte påskeferien til fjellet, og andre kjøreturer for den saks skyld, med sure miner, forteller Ulleberg at det hjelper å være forberedt på at kjøreturen trolig ikke vil gå knirkefritt.

– Vær forberedt på at du vil møte på hindringer og at andre ikke nødvendigvis oppfører seg fint på veien.  Dessuten, ikke kjør på tom mage! 

LES OGS� :

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.