annonse

Dyrsku’n omsetter for 500 millioner kroner

STOLTHET
STOLTHET: Tore Mæland (f.v.), Anne Minde Haugo, Gunnar Haugo viser fram fylkets stolthet – Telemarkskua. (Foto: Tore Øyvind Moen)

Festivalen har blitt større enn noen kunne forvente.

Knut Heggenes

Det viser en fersk undersøkelse. Og så høye tall viste undersøkelsen til professor Fred Selnes og hans team i firmaet CPM Scandinavia, at dyrskuledelsen ba om en ekstra kvalitetssikring før de våget å tro helt på resultatet.

De 500 millionene er omsetningen på Dyrskuplassen de tre dagene medregnet ettersalg. Omsetningen på overnattingssteder, bensinstasjoner og forretninger i området rundt er ikke inkludert. Dyrsku’n er nå i særklasse den største markensplassen i Norge.

– Vi må dyrke det unike

Daglig leder Geir Helge Espedalen kan glede seg stort over at den sagnomsuste marken i Seljord bare fortsetter å vokse. Det i en tid da en rekke andre aktører sliter tungt. Flere har sågar også måttet legge ned hele driften.

– Dette er utrolig gledelige tall. Tidligere anslag har ligget på rundt 300 millioner kroner. At omsetningen skulle være så høy som en halv milliard, var det ingen av oss som hadde trodd.

– Resultatene understreker hvor viktig Dyrsku’n er blitt for hele Telemark, og den sterke posisjon vi har opparbeidet som nasjonal handelsaktør. Nå må vi dyrke det som er unikt for Dyrsku’n for å styrke oss ytterligere, sier Espedalen.

Han trekker fram forankringen i landbruket med husdyr, satsing på lokalmat, kulturarrangementene, tradisjonene, husflid og ikke minst folkefesten og den gode handelen.

Som 17. mai og julaften

Underlagsmaterialet for CPM Scandinavias undersøkelse er innhentet fra både utstillere og publikum i 2014. Ser vi på tallene for hver gruppe separat, viser de litt over og litt under en halv milliard kroner. Men det er ikke bare totalsummen som vekker oppsikt i undersøkelsen. Ni av ti besøkende handler med seg varer fra Dyrsku’n. Rundt 70 prosent av de besøkende svarer at Dyrsku’n er et arrangement de reiser på hvert eneste år.

– Ja, det er slik at Dyrsku’n er en tradisjon på linje med 17. mai og julaften for mange av våre besøkende. I tillegg viste det seg at hele 9 prosent var her for første gang i 2014. Det var også et veldig gledelig tall.

– Rekruttering er svært viktig for oss over tid. Generelt viser den nye markedsundersøkelsen at vi står veldig sterkt. Det er gjort en fantastisk god jobb med å utvikle dette tradisjonsrike arrangementet over veldig mange år. Jeg overtok som leder med stor ydmykhet ved årsskiftet 2014, sier Espedalen.

Ga et solid overskudd

Over tid har Dyrsku’n levert positive resultater, men i 2013 ga driften i Dyrsku’n Arrangement AS millionunderskudd. Resultatet for driverselskapet og stiftelsen Seljordutstillinga Dyrsku’n sett under ett endte med en pluss på ca. 300.000 kroner. Årets foreløpige regnskap viser at samlet overskudd i år ser ut til å øke til rundt 1,9 millioner.

– Vi har ikke hatt generalforsamling ennå, men det ligger an til et tilfredsstillende resultat. Totalt sett må 2014 regnes som et rekordår. Vi hadde jo også hele 88.000 besøkende. Det gjør at vi legger lista opp på 90.000 i år.

En nasjonal satsing

– Hvor ligger de store utfordringene framover? Det er jo en bransje der det er små marginer før pilen kan peke nedover.

– Vi har klare mål om å styrke vår nasjonale posisjon. Det jobbes målbevisst med sterke nasjonale samarbeidspartnere. Dyrsku’n legger vekt på å styrke informasjonsarbeidet ut mot publikum og utstillere. At vi har 20 prosent økning i antallet utstillere som ønsker seg plass i år, ser vi som et tegn på at Dyrsku’n fortsatt er i godt driv framover.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på varden.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.