Fjord Line fikk 27 prosents økning av passasjertrafikken i fjor. Nå er rettstvister avsluttet og gasspåfylling effektivisert. Her Stavangerfjord på veg ut fra Langesund.

Fjord Line reddet av koronastøtte, aksjonærer og leverandører

Statens kontantstøtteordning, ny finansieringsplattform og kraftige kostnadstiltak gjør at Fjord Line er sikret fortsatt drift etter at koronakrisen er over.

90 prosent av Fjord Lines inntekter forsvant da landegrensene ble stengt. Etter et rekordår i 2019 blir 2020 langt svakere.

– Vi er en sesongbedrift som tjener våre penger i sommerhalvåret. Dette året vil trafikken mellom Norge, Danmark og Sverige være svært liten, selv om vi håper at landegrensene åpnes noe når vi kommer ut i juni, sier administrerende direktør Rickard Ternblom i Fjord Line i en pressemelding.

Han mener rederiet nå står på trygg grunn etter at videre drift er sikret med Statens kontantstøtte, eierkapital, avdragsutsettelser og renteakkumulering. Til sammen er dette beregnet til over 700 millioner i positiv kontantstrøm.

Ternblom roser de ansatte for innsatsen og understreker at også styre og ledelse har tatt lønnskutt.

Fjord Line hadde i 2019 1,5 millioner passasjerer og en omsetning på 1.613 millioner kroner. Rederiet har ruter fra Bergen, Stavanger, Langesund og Kristiansand til Hirtshals i Danmark, og fra Sandefjord til Strømstad i Sverige.

(©NTB)