– Det er veldig mange som stopper og er nysgjerrige. De forstår ikke hvordan vi får bilene inn i hagen, smiler Johnsen.

Med elbil-lader

Det er ikke så vanskelig å forstå, der han står på innsiden av det hvite stakittgjerdet i Thomesheiveien i Kragerø.

Det er så godt som umulig å se at det er en port i gjerdet, som i tillegg er bred nok til at biler kan kjøre inn og ut.

INNEFOR GJERDET: det hvite stakittgjerdet til Torgeir Johnsen har en port som åpnes når bilene skal parkeres. Foto: Lise Valbø Rønningen

Bilene kan ikke bare kjøre inn porten, men de kan senkes under hagen ved hjelp av en underjordisk garasjeheis. Dette er den andre garasjeheisen av nettopp denne typen i Norge.

– Den er produsert i Sveits. Vår garasjeheis har elbil-lader, som den eneste i verden fra denne produsenten, forteller han.

Johnsen oppdaget den sveitsiske garasjeheisen på nett, og var ikke i tvil om at dette var løsningen han og resten av familien var på jakt etter. Stikkord er mange sommergjester, få parkeringsplasser og en meget trang tomt.

Trangt om plassen

– Vi har elleve sengeplasser og mange gjester, spesielt i løpet av sommeren. Vi fikk inn bilene i hagen, men da var det ikke store plassen igjen til å sitte ute og kose oss, sier Johnsen.

Planleggingen av garasjeheisen startet allerede høsten 2020, men covid gjorde at prosjektet trakk ut i tid.

Han fikk med seg Arkitekthuset Kragerø As og sivilarkitekt Michael Verster på laget, i tillegg til Ganitt Entreprenør AS og prosjektleder John Lønnetun.

– Vi tente umiddelbart på ideen. Det er ikke ofte man får spørsmål om å bygge noe som dette, sier Lønnetun.

Kjøpte mer tomt

Johnsen fikk kjøpt litt ekstra tomt av kommunen. Det ga bedre plass til å bygge garasjeheisen. Det ble satt opp en steinmur nederst på tomten, og det er ingen tilfeldigheter i måten garasjeheisen er bygget på.

– Det er mange hensyn å ta, som blant annet at det skal være tørt og at bilene skal tåle temperaturen under jorda, sier Lønnetun.

Det er plass til to biler på «taket» av garasjeheisen, og den er konstruert for å tåle opptil syv tonn. ved hjelp av en luke kan man gå ned i garasjen uten å heise den opp.

Johnsen er svært fornøyd med resultatet, og innrømmer at det ikke akkurat ble billig.

– Det ble dyrt, ja, men nå har vi plass til både gjester, biler og vi kan sitte ute i hagen og hygge oss, sier han.