De tre barna bor alle i husene som har nedkjøring knapt to hundre meter unna busstoppet. Avstanden til Montesorriskolen i Bergsbygda er bare 1,5 kilometer, men det er for farlig å gå eller sykle.

– Det er ikke gjort noe med veien ut hit siden faren min ble født i 1951, sier Lena Barth Aarstad. Hun er mor til Theo (10) som sammen med nabobarna Ida (10) og Ingrid (8) har fått innvilget busstransport.

– Fylkeskommunen skrev at de får busstransport siden det er særs farlig vei, forteller Ingeborg Skinnes, mor til de to jentene.

De to mødrene setter stor pris på at Sverre tar seg tid til å følge ungene over veien.

Foto: Tore Øyvind Moen

Utbedrer feil strekning

– Der gang og sykkelveien skal komme ved den rette strekningen mot skolen, er det god oversikt i motsetning til i svingene her og lenger videre mot Lillegården. Utbedringen starter ikke der behovet er størst, sier Lena Barth Aarstad.

Tirsdag skal Utvalg for miljø og byutvikling i Porsgrunn ha andre gangs behandling av reguleringsplanen for utbyggingen av Solbakkmoen. 15. juni behandles den i bystyret.

På området oppe i lia planlegges det 60 boliger og nede i Vissevåga er planen å bygge ny båthavn. På kartet er det tegnet inn 72 båtplasser. 20–30 av dagens båtplasser i området skal fjernes slik at nettoveksten blir 40–50 plasser.

Mødrene frykter enda mer trafikk. Den har økt og gjennom svingen gir folk litt ekstra på siden det er litt bedre oversikt der.

– Vi har lært opp barna til å lytte når de skal krysse veien, men nå med mange stillegående elbiler er det ikke lett å høre at det kommer en bil, sier Lena. Å besøke venner i begge retninger på veien kan barna bare gjøre når de kan kjøres.

– Vi hilser velkommen nye beboere i Bergsbygda, men synes utbedringen av veien starter på feil sted og frykter hva båthavna vil føre til når det gjelder trafikksikkerheten.

Området: Boligene i Vissevåga ligger nederst i bildet og Bergsbygda skole er i enden av gressletta lengst borte i bildet. Den nye båthavn vil dekke halve bukta og Solbakkmoen-feltet er i åsen til venstre i bildet. Foto: Tore Øyvind Moen

Feilparkeringer

Det skal bli plass for 30–40 biler i båthavnas parkering og båteiere som kommer med bil må krysse veien og i tillegg gå et godt stykke.

– Jeg vil tro mange kommer til å sette bilene sine i veikanten, om ikke annet for å lesse av og på, sier hun. Siden det nye boligfeltet skal ha sin hovedatkomst fra sør rett ved rettstrekningen ved Røra, mener hun båthavna enten burde legges til Røra eller Kjerkebukta som ligger mellom Vissevåg og Røra.

Badeplass: Lena Barth Aarstad og naboen Ingeborg Skinnes mener båthavna gjør det mer usikkert for barna når de bader. Foto: Tore Øyvind Moen

– Siden vi bor her i Vissevåga har vi blitt møtte med at vår motstand skyldes at vi tror utsikten blir ødelagt og at vi har «not in my backyard»-holdning. Det er feil, dette handler om økt trafikk og sikkerheten, sier hun.

– En båthavn rett på utsiden av badeplassene utgjør en risiko for de som bader. i dag svømmer barna ut til bøya som er der båthavna skal ligge, sier Ingeborg Skinnes.

Bedret trafikksikkerhet

Daglig leder Skule Wærstad i Porsgrunn Utvikling som bygger ut området, mener utbyggingen som planlegges på feltet Solbakkmoen vil gi bedre trafikksikkerhet.

– Både vi og øvrige utbyggerne i Bergsbygda skal innbetale 270.000 kroner per boenhet. Det er dels anleggsbidrag til sikker vei for gående og syklende sør til Bergsbygda skole, og for nytt vann og avløpssystem. Med ny båthavn skal det ryddes det også opp i båtplasser som er anlagt uten godkjenning opp gjennom årene, forteller han.

– Det er mange som bor i Bergsbygda som ikke har båtplass og havna vil også dekke et behov for folk som allerede bor i området.

Når det gjelder tidspunkt for utbygging tror han ikke det kan være i gang før 2025.

– Først skal planen gjennom kommunal behandling, så skal den på høring. Bergsbygdavegen er fylkesvei og det er ønskelig at den nå blir kommunal, noe som vil gjøre det enklere å gjennomføre tiltak for å bedre sikkerheten, sier han.

Spleiselag

Hos Porsgrunn kommune forteller utbyggingssjef Terje Madsen at det nå er ca. 100 planlagte boliger fordelt på flere utbyggingsområder som skal være med å betale anleggsbidrag til gang og sykkelvei eller fortau mellom Vissevåga og Bergsbygda skole. Arbeidet er beregnet til 18,9 millioner kroner.

– Skal man få bygge må man være med på spleiselaget. Håpet er at vi senere kan fortsette på strekningen til Lillegården, sier han.

UMB skal behandle forslaget om nedklassifisering av Bergsbygdavegen til kommunal vei. Det vil gi kommunen 1,5 millioner kroner i økte vedlikeholdskostnader.

Fylkeskommunen har sagt nei til å bekoste trafikksikker gangforbindelse langs veien. Rådmannen mener det er enklere at kommunen tar ansvaret for veien og inviterer derfor til at det legges inn noen midler til å skissere løsninger med tilhørende kostnader i budsjettet for 2024.

Norconsult har på vegne av Porsgrunn Utvikling laget en vurdering av den planlagte båthavnas konsekvenser for trafikksikkerhet. De tar som utgangspunkt at det blir 60–70 båtplasser og 30–40 parkeringsplasser. Det blir ikke anledning til å kjøre ned til båthavna og de som kommer med bil må krysse Bergsbygdavegen til fots. «Det ligger imidlertid godt til rette for å få etablert et sikkert og oversiktlig kryssingspunkt med gode siktforhold», skriver konsulentene.