– Det er ikke aktuelt! Opplegget er helt vilt! Jeg trodde først at det hele var svindel, så jeg ringte til Convene, selskapet som stod bak brevet. De kunne bekrefte at det hele stemte og at det var dem som hadde fakturert meg 100 kroner for at jeg skal kunne få ut mine 214 kroner, sier Kjetil.

Gebyr på hundre kroner

Han bor på Strengen i Lunde, men hadde legekontor i Larvik for tre år siden. Det er også her, i en betalingsterminal inne på legesenteret, at han betalte inn for mye penger i sin tid.

Nå reagerer han på at ikke alle pengene kan utbetales, men at han må betale et tilbakebetalingsgebyr på hundre kroner.

– Det er jo slike ting de tjener penger på, og jeg synes det hele er veldig snodig, sier han.

REAGERER: Kjetil Sollid reagerer på gebyret, og forteller at han nekter å betale det. Foto: Privat

– Vil ikke betale!

Kjetil er tydelig på at det er helt uaktuelt for ham å gjøre det han har blitt bedt om av inkassoselskapet Convene.

– Jeg vil ikke betale! Jeg synes det er et helt j***** opplegg. Da sender jeg istedenfor en faktura med kredittrenter via enkeltmannsforetaket mitt. Det ender i så fall tett opp mot 400 kroner, sier han.

For Kjetil har det også blitt en prinsippsak.

– Det er viktig å få det fram hvordan de opererer. De kan jo ikke bare gjøre slike ting, sier han.

Like mye jobb som en stor refusjon

Anders Kjøs, CEO i inkassoselskapet Convene Collection AS, kan ikke svare på spørsmål knyttet til enkeltsaker, men sier at arbeidsmengden tilknyttet refusjon av en overinnbetaling er den samme uavhengig beløp. Derfor er gebyret likt for Kjetil som hadde betalt inn 214 kroner for mye som en som hadde betalt inn tusenvis av kroner mer.

– Tilbakebetalingen medfører en manuell operasjon fra vår kant, og refusjonsgebyret skal dekke både personalkostnad til de som håndterer selve transaksjonen og kostnader for personell som skal kontrollere og sikre at tilbakebetalingsprosessene er korrekte. I tillegg kommer kostnader for selve transaksjonen, som inkluderer remitteringskostnad, transaksjonskostnad, porto og håndtering av retur av svarbrev. Vi har også kostnader forbundet med overvåking, vedlikehold og utvikling av systemene som brukes til håndtering av overinnbetalinger – altså systemet som fanger opp eventuelle overinnbetalinger og som gjør oss i stand til å varsle pasienter slik at de kan få refundert pengene sine, sier han.

BREVET: Dette brevet ble tilsendt Kjetil. Foto: Privat

Kjøs forteller videre at de ønsker å håndtere overbetalinger på en så god måte som mulig.

– Dersom vi finner at en betaler har andre ubetalte forhold til samme opprinnelige kreditor, kan det bli motregnet dette forholdet uten at det belastes et gebyr for dette. Dersom slik motregning ikke er mulig, vil vi rutinemessig tilbakebetale til den konto en betaling er kommet fra. I de tilfeller hvor konto ikke er identifiserbar, eller at det av andre grunner ikke kan tilbakebetales uten at vi innhenter ytterligere informasjon, blir det sendt henvendelse til den det gjelder, sier han.