Det melder Bypakke Grenland i en pressemelding.

Målet med satsingen var å øke attraktiviteten for syklende ved dagligvarebutikkene i Grenland.

– Mange korte turer til dagligvarebutikkene gjøres i dag med bruk av bil. Skal du ikke storhandle, men bare innom for å kjøpe et par ting, er sykkel et godt alternativ, sier Olav Risholt, leder prosjektkontor Bypakke Grenland.

Om lag en 1/3 av de daglige reisene i Grenland er under tre kilometer lange. 34 prosent av bilreisene er kortere enn 1 km, mens 67 prosent av bilreisene er mellom 1 og 2,9 km. Grenland har en høyere andel korte bilreiser under 1 km enn sammenliknbare byområder.

Christian Berntsen benytter deg ofte av det nye sykkelstativet ved Meny Saga når han skal handle etter jobb. - Her står sykkelen tørt og trygt under tak. Jeg sykler fra Grønli i Porsgrunn til jobben i Skien sentrum hver dag, bare ikke i minus ti kuldegrader. Etter at jeg skaffet meg elsykkel har jeg på ett år sykler 150 mil. På den gamle sykkelen ble det kun en gang i uka, forteller Berntsen. Foto: BYPAKKE GRENLAND

Etterlyst av kunder

– Mange kunder kommer på dyre elsykler, og har etterlyst moderne sykkelstativ hvor sykkelen står tryggere utenfor butikken mens de handler, sier Torkell Mosebø, som er kjøpmann for Meny Saga.

Mosebø representere en av de 26 dagligvarebutikkene som takket ja til nytt og tryggere sykkelstativ.

– Flere har gått over til el-sykkel. De gamle sykkelstativene våre har ikke plass til hjulet på slike, eller andre spesialsykler, sier Mosebø.

Salgsstatistikk viser en kraftig økning i elsykkelsalget de siste årene. Cirka 100.000 elsykler har årlig vært solgt i Norge de siste årene og Norsk Sportsbransjeforening regner med at omtrent hver tredje sykkel som blir solgt i år vil være elektriske.

Tilbudet gjaldt dagligvarebutikker uten eller med dårlig sykkelparkering. Butikken måtte selv dekke kostnader til frakt fra lager i Skien og fastmontering av stativet.

Hvert stativ kostet 16.000 kroner.

Krav – tett på inngangspartiet

Før stativ ble delt ut var det også et krav om nøyaktig plassering av stativ – da det er viktig at sykkelstativet er tett på og synlig fra inngangspartiet.

- At sykkelsatsingen i Grenland tenker lenger enn kun nye sykkelveier – men også trygg parkering, er en god strategi, sier Mosebø.

Ved Kiwi Skippergata i Porsgrunn er de nye stativene også på plass. Foto: BYPAKKE GRENLAND
Ved Hovengasenteret er de nye stativene også på plass. Foto: BYPAKKE GRENLAND