Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Extra, Foto: Espen Solli

Det melder Coop i en pressemelding.

Sommervarer som krone-is, melon, fiskeburger og sommerkoteletter kommer til å holde seg på dagens prisnivå eller lavere gjennom hele sommeren.

Lavere kjøpskraft hos kundene

Det lover Coops lavpriskjede Extra til sine kunder og medlemmer når et pristak umiddelbart innføres på et stort antall varer, et pristiltak som kjeden var først i den norske dagligvarebransjen med å innføre i august i fjor.

– Extra har lovet kundene, som også er våre eiere, å være billigst. Nå går vi inn i en sommerferie der nordmenns kjøpekraft er redusert som følge av blant annet høy inflasjon og svak norsk krone, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Extra, om årsaken til pristaket.

Pristaket, som vil vare frem til 13. august, innføres nå i forkant av 1. juli, som er tidspunktet dagligvarekjedenes innkjøpspriser tradisjonelt har endret seg.

– Hvordan prisene vil utvikle seg, kan vi av konkurransehensyn ikke svare på, sier Pedersen.

Konkurransetilsynet kritisk

Flere dagligvarekjeder har gjort dette tidligere. Da Kiwi i januar kunngjorde at de ville fryse prisen på flere av sine varer fikk de kritikk av Konkurransetilsynet.

– Jeg synes ingenting om at de går ut og sier hvor de skal legge prisene sine. De kan heller si; «kjære forbruker, vi presser prisene alt vi kan». Ferdig. Nå skaper de en gjennomsiktighet som konkurrenter kan følge med på, har avdelingsdirektør Beate Milford Berrefjord uttalt tidligere.