På grunn av hyppige væromslag er det usikkert akkurat hvordan føret kan bli på ulike steder. Men sjansen for såpeglatte veier øker, ifølge NAF.

– Er det underkjølt regn er faktisk det lureste du kan gjøre å la bilen stå. Veiene blir som skøytebaner når regnet fryser på bakken. Da er det vanskelig å beholde kontrollen på bilen, mener Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Flere tips

Dersom man må ut for å kjøre, mener NAF at man bør sjekke føret i forkant, og har tre konkrete tips:

  • Kjenn på motstand i rattet. Om bilen har elektronisk stabilitetsprogram, gjør en liten og litt brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene er det ordentlig glatt. Følger bilen rattbevegelsen har du godt feste.

  • Kjenn på veigrepet når du gasser. Slipper hjulene lett er det skikkelig glatt.

  • Korte prøvebremsinger. Sklir bilen langt før den stopper, gjelder det å være påpasselig.

– Disse tre øvelsene kan du gjerne gjøre flere ganger under kjøreturen. Føret på veiene varierer underveis og kan være helt annerledes enn der kjøreturen startet, sier NAF-rådgiveren.

Ellers oppfordrer han førere til å ikke kjøre for fort.

Sjekk lysene

Også dekk- og bilverkstedet Vianor har flere tips til førere nå i vinterstidene. Kanskje litt enkelt, men de minner særlig om at man bør passe på at lysene fungerer og er synlige.

– Designet på mange biler i dag er slik at de lett dekkes av snø bak, noe som gjør at man ikke kan se baklysene gjennom snøen. Det kan være lurt å sjekke dette jevnlig for å sikre at baklysene ikke er dekket av snø, da dette kan skje raskt. Moderne LED-lys avgir ikke mye varme, så de kan bli usynlige for de som kjører bak deg om vinteren, sier Harald Nordseth, bilservicesjef i Vianor.

– Det er også viktig å holde frontruten ren for å sikre god sikt. Innsiden av frontruten bør også rengjøres med egnede produkter med jevne mellomrom for å opprettholde god sikt, legger han til.

Forvarm bilen

I tillegg er det viktig å sjekke at dekktrykket er riktig, og mønsterdybden er tilstrekkelig.

– Dekktrykket bør ikke måles innendørs eller rett etter kjøring, da trykket avtar i kulde. Av samme grunn bør dekktrykket i vinterdekk være 0,2 bar høyere enn anbefalingen. Bilprodusentens dekktrykk-anbefaling finner du i bilens håndbok, skriver Vianor.

Er temperaturen under null, kan det også være lurt å forvarme bilen før man kjører.