I dag sier den store matvarekjeden farvel til prisforhandlingssystemet i dagligvarebransjen ved å sette ned prisen på 250 varer, melder E24.

Systemet går ut på at at forhandlerne to ganger i året forhandler pris med leverandørene, noe som gjerne har resultert i at prisene øker. Disse prisvinduene er en særnorsk ordning med bakgrunn i at det var tidkrevende å endre prisene manuelt. Nå som dette skjer digitalt, er tiden moden for å legge om systemet.

– Det er litt slitsomt for oss som bransje, når vi blir fremstilt som cowboyer og småkjeltringer som driver kartellvirksomhet, sier norgessjef Tom Kristiansen i Rema 1000 Norge til nettstedet.

Kristiansen hevder t dette ikke er noe PR-stunt, og heller ikke noe svar på konkurrentens grep i vinter, men noe kjeden har tenkt på i lang tid.

Han hevder at dagens nedjustering av 250 varer viser hvordan jevnlig forhandling med leverandørene vil gi lavere priser til forbrukerne.

– Vi har fått bedre betingelser, blant annet fordi råvareprisene har gått ned. Markedet har vært uforutsigbart på grunn av covid og krigen i Ukraina, da har prisene gått opp. Nå begynner det å stabilisere seg, og prisene går ned, sier Kristiansen til E24.