Etter en periode der drivstoffprisene har flatet ut, har prisene på bensin og diesel den siste uken steget mange steder.

– Vi ser igjen priser på rundt 23 kroner literen. Mange kjenner på økt press i økonomien, og økende drivstoffpriser vil kjennes ekstra tungt nå, sier Handagard i en pressemelding.

Må flagge om de vil gi avgiftskutt

– Det er folk i distriktene som rammes hardest, fordi det er flere i distriktene enn i byene som kjører diesel- og bensinbiler. Nå må finansminister Trygve Slagsvold Vedum fra Senterpartiet innfri løftet sitt til distrikt-velgerne, sier Handagard.

NAF minner om at regjeringen har lovet å kutte drivstoffavgiftene.

– Neste mulighet for avgiftskutt er i statsbudsjettet som kommer i starten av oktober. Nå må de flagge tydelig om de vil holde det løftet. Også i et lokalvalg er det viktig at partiene viser at de leverer på politikken de står for nasjonalt, sier Handagard.

Ville ikke kutte på grunn av renta

I Hurdalsplattformen er regjeringen klare på at de vil «kutte avgifter som rammer vanlige folk, slik som drivstoffavgiftene». Da drivstoffprisene skjøt i været i fjor sommer, viste regjeringen til at avgiftskutt kunne gi høyere rente.

– Nå har vi høyere rente uten at noen har koblet dette til drivstoffprisene. De har bitt seg fast rundt 20 kroner og viser tegn til å øke. Regjeringen kan ikke lenger skyve egne løfter foran seg, men må gi avgiftskutt som monner. Rundt 10 kroner literen er avgifter, og det er nok å kutte fra. Bekymringen for at noen kroner billigere bensin skal øke rentenivået ytterligere fremstår som helt urealistisk i dag, sier Handagard.