For 10. januar dukket det opp en SMS på telefonen hennes.

«Skyldig beløp er 6760,50» lød kravet fra inkassoselskapet, med selskapet Fremtind som kreditor.

– Jeg stusset jo veldig, og ringte til både Fremtind og inkassoselskapet, forteller 50 år gamle Siv Tonje Halvorsen, til Varden.

Der fikk hun vite at det dreide seg om bompasseringer gjennom en AutoPass-avtale hun skulle ha inngått.

Hun fikk også opplysninger om avtalen, når den var inngått, og hva den var registrert på.

Det var da hun skjønte hva som kunne ha skjedd.

– Jeg ble ikke helt overrasket, men jeg ble rimelig forbanna, forteller tobarnsmoren.

Samlivsbrudd

For sommeren 2020 pakket hun sakene sine og flyttet ut fra sin eksmanns hjem i Skien, og meldte samtidig adresseendring i folkeregisteret.

Da hun så gravde i inkassovarslene hu fikk i januar, fant hun ut at avtalen var registrert på eksmannens adresse, i hennes gamle navn, med feil fødselsdato på eksmannens bil.

– Den var at på til opprettet lenge etter jeg flyttet ut, sier hun.

Hun hevder at mannen har opprettet bom-avtalen i hennes navn, på falskt grunnlag, mens de var separert.

– Det her skjønner jeg ingenting av, og inntil nylig, da jeg fikk vite at politiet hadde henlagt to saker mot meg, var dette helt ukjent for meg. Jeg betaler regningene mine, svarer eksmannen, da Varden tar kontakt.

Hva eksmannen svarer videre, kan du lese lenger ned i saken.

Senere har hun også skiftet navn, og i slutten av 2021 ble de skilt, også på papiret.

Hun tok kontakt med inkassoselskapet, Fremtind for å få stoppet kravet, og fortelle hva som hadde skjedd.

– Det er jo ganske mye penger for meg, sier hun, om kravet som hadde vokst seg til 7.400 kroner.

Deretter tok hun saken til politiet.

– Det her er jo ID-tyveri, mener hun.

Siv Tonje Halvorsen ble svært negativt overrasket da hun fant ut at politiet ville henlegge saken. Foto: Jonas Fossing

Sjokkmelding

Hun mener selv at saken var tydelig og lett å bevise, og dro til politistasjonen med anmeldelsen sin.

– Det er tungt å stå i noe sånt, og jeg følte meg trygg på at politiet ville hjelpe, sier hun, og legger til:

– Han som tok imot saken i skranken ga også uttrykk for at dette var en «klar» sak, sier hun.

Derfor ble hun sjokkert da henleggelsen fra politiet kom.

– Den var begrunnet med manglende kapasitet. ID-tyveri er jo alvorlig, og her har jeg ringt, mailet, og holdt på. Så kan ikke politiet hjelpe meg?

– Det er utrolig tungt for meg å svelge, og man føler seg helt alene når man ikke blir tatt på alvor.

Hun anmeldte igjen, da hun fikk et nytt krav senere, nok en gang ble den henlagt.

Hun klaget på henleggelsen, men statsadvokaten opprettholdt henleggelsen.

– Hvis man ikke kan ta sånt til politiet, hvor skal man ta det hen da?

Må prioritere hardt

Varden har vært i kontakt med seksjonsleder for påtale i Sør-Øst politidistrikt, Guro Siljan, som var den som henla saken.

– Bakgrunnen for henleggelsen er at vi må gjøre noen harde prioriteringer, selv om jeg skjønner at dette oppleves alvorlig for henne, sier hun.

Hun forteller at de mottar 38.000 anmeldelser i året, og at de da må prioritere bort noe av det som faller under kategorien mindre alvorlig.

– Samtidig er denne konkrete saken vanskelig bevismessig, sier hun.

Hun oppfordrer samtidig likevel folk til å alltid anmelde straffbare forhold.

– Vi tar en helt konkret vurdering hver eneste gang, sier hun.

– Hun hevder hun fikk gode signaler da saken ble levert i skranken på politistasjonen. Hva tenker du om det?

– Det er påtalemyndigheten som må vurdere saken bevismessig, ikke den hun leverer anmeldelsen til, forklarer Siljan.

Siv Tonje Halvorsen legger fram en rekke dokumentasjon da Varden møter henne til et intervju. Foto: Jonas Fossing

Er det så enkelt?

Halvorsen reagerer også på at det skal være så enkelt å opprette en bompengeavtale i noen andres navn, selv om hun og eksmannen på papiret fortsatt var gift da avtalen skal ha blitt inngått.

– Det virker jo som hvem som helst kan opprette bombrikke-avtale i andres navn, noe som oppleves svært ubehagelig for meg som blir sittende med regninga, sier hun.

– Er det så enkelt, spør hun.

Varden tok derfor kontakt med Fremtind, med samme spørsmål.

– Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for at man kan opprette en AutoPASS-avtale på en bil man ikke eier. I en familie med flere biler, som kan ha forskjellige eiere, er det ganske vanlig at det er én person som har alle AutoPASS-avtalene. I all hovedsak fungerer dette veldig bra, men det dukker av og til opp saker som denne. I all hovedsak opprettes nå nye AutoPASS-avtaler for personkunder etter identifisering med BankID slik at vi har sikker informasjon om hvem som oppretter avtaler. Vi forventer derfor at problemstillingen etter hvert blir borte, sier kommersiell direktør i Fremtind Service, Svein Skovly.

Han har gode nyheter å komme med i saken til Halvorsen.

– Når ID-tyveri blir anmeldt og det ikke er andre forhold som indikerer at fakturamottakeren er kjent med avtalen så trekker vi eventuelle inkassosaker. Det er en god nyhet for Siv Tonje og vi kan bekrefte at kravene hennes blir slettet. Beklageligvis har det tatt litt tid fra vi mottok kopi av anmeldelsen til kravet er slettet, sier han.

– Hvis noen av våre kunder mottar krav som de mener er feil så ønsker vi at de tar kontakt med oss så snart som mulig slik at vi kan undersøke hva som har skjedd og rette opp. Som regel går dette raskt og greit, selv om noen saker kan kreve litt detektivarbeid før vi får løst dem, sier han.

Uforstående

Da Varden tar kontakt med eksmannen, stiller han seg uforstående til anklagene Halvorsen kommer med.

– Mens vi var sammen var alt av Autopass og biler registrert på meg, fordi jeg var den som var kredittverdig. Alt stod i bunn og grunn på meg. At jeg har opprettet en avtale i hennes navn, etter at hun flyttet ut, stemmer ikke, hevder han.

– Men Halvorsen hevder at avtalen ble opprettet på din bil, lenge etter at hun flyttet ut. Fakturaene er også adressert til din adresse?

– Jeg har ikke fått noen fakturaer, og jeg betaler regningene mine. Jeg er stygt redd for at det er henne selv som har kålet det til for seg selv, sier han, og legger til at han ikke kan huske hva som skjedde i forbindelse med opprettelse av avtalen.

– Noe særlig mer har ikke jeg å legge til, sier han.

Da Varden kontakter Halvorsen igjen, for å fortelle at kravene er trukket, blir hun lettet.

– Det er den beste nyheten jeg har fått på lenge, sier hun, og tilføyer at hun ønsker å legge saken bak seg, og komme videre.

– Min eksmann og jeg kommer nok ikke til å bli enige om hva som har skjedd i denne saken, sier hun.