– Har du bestilt en reise med et flyselskap som går konkurs, er pengene sikret hvis du har betalt med kredittkort eller visakort, sier Linn Hogner Jahr, som er direktør i Forbruker Europa.

Dette er Forbrukertilsynets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU og EØS.

Jahr anbefaler alle som har kjøpt billetter om å ta kontakt med banken og sende et skriftlig krav om å få tilbake pengene.

– Da tar det ofte ikke lang tid før du har pengene på konto, sier hun.

Tidligere i uka kunne juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet fortelle at reiseforsikring som hovedregel ikke dekker tap på grunn av konkurs, streik, lockout og lignende.

Dette bekreftet også If og Europeiske Reiseforsikring.

– Reiseforsikringen gjelder som normalt, og dekker hendelser som avbestilling grunnet sykdom, forsinkelser, sykdom, tyverier og en del andre uforutsette hendelser. Men en forsikring dekker ikke konkurser, sa kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland.

Forbruker Europa reisende som har bestilt pakkereise å ta kontakt med reiseselskapet.

– Vi anbefaler uansett alltid å bestille flybilletter direkte gjennom flyselskapet. Det er mange useriøse reiseformidlere der ute, som kan skape unødvendig bekymring for deg hvis noe uventet skjer før reisen, sier Jahr.

Hvis de ikke vil ta ansvar for avlyst reise som følge av konkurs eller kansellert reise, kan du ta saken videre til flyselskapet.