Da Torill Selander skulle handle på Kiwi oppdaget hun noe som fikk henne til å reagere. Det som skal være det billigste alternativet var nemlig ikke det.

– Jeg kjenner jeg blir litt sint, de snakker om prislås og at First Price skal være billigst. Men så er det ikke det, sier Selander.

Da hun skulle kjøpe smårettskinke, la hun nemlig merke til at kiloprisen på First Price sin pakke var dyrere enn den fra Gilde.

– Den fra Gilde har en høyere pakkepris fordi den har mer innhold, mens First Price har høyere kilopris. De lurer oss, sier hun.

Kiloprisen på First Price sin pakke var på 187,65 kroner, mens Gilde sin lå på 179,50 kroner.

Tillitsbrudd

Selander mener det er uetisk og at det går på tilliten til kundene.

– Tillit er noe en bygger opp over tid, et slikt brudd på løftet om at First Price skal være billigst er et tillitsbrudd overfor kundene, sier hun.

Hun er opptatt av prisene, men synes det etiske er viktigere.

– Jeg er ingen pris-fanatiker, men jeg er opptatt av at det skal være etisk riktig, sier Selander.

TILLITSBRUDD: Torill Selander mener Kiwi bryter tilliten de har opparbeidet seg hos kundene når ikke First Price har det billigste alternativet. Foto: privat

Ta på brillene

Selander oppfordrer folk til å være våkne når de handler.

– Ta på brillene, sjekk kilopris, ikke bare pakkepris, sier hun.

Hun forteller at hun selv kommer til å være mer observant når hun handler.

– Jeg kommer til å følge mer med, kanskje spesielt på First Price sine produkter, sier Selander.

Skal være billigst

Kiwi bekrefter at First Price ikke var billigst på smårettskinke forrige uke.

– Det stemmer at kiloprisen på Gilde smårettskinke var billigere enn på First Price forrige uke. Det skyldtes en unormalt lav pris på Gilde-varianten, men der allerede justert og First Price er billigst igjen, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsdirektør i Kiwi.

Hun forklarer at prisforskjellen har med en kampanje å gjøre.

– Gildes smårettskinke var på prislås fram til 1. mai, sier hun, prisen ble presset ned i kampanjeperioden og ble først justert tilbake fredag forrige uke.

Arvin er tydelig på at engasjementet fra kundene viser konkurransen i markedet.

– Det er et tegn på at det er beinhard konkurranse i markedet. Kundene skal være trygge på at First Price skal være det billigste alternativet, men på grunn av kampanjer og konkurranse i markedet kan det skje at noen produkter blir presset ned til en unormalt lav pris i perioder, sier hun.

Flere har reagert på at First Price sine priser ikke er like billige som de har vært tidligere.

– Det er mange ting som spiller inn på prisene, vi ser for alvor konsekvensene av den svake krona, sier Arvin.