Analyser av nær 90.000 artikler fra andre kvartal viser at norske medier fortsatt gir stor spalteplass til krigen i Ukraina. Her hjemme er det som i første kvartal stor oppmerksomhet rundt Haaland og dyrtiden, mens valg av ny idrettspresident, Freia-boikotten, kroningen av Kong Charles og Pride-rapporten har preget nyhetsbildet ellers. Kokainbruk blant unge og lønnsoppgjøret mellom NHO og LO har også fått sin tilmålte oppmerksomhet.

– Mediebildet speiler befolkningens vedvarende interesser for Haalands prestasjoner og krigen i Ukraina. Mens for eksempel forrige kvartals dekning av Fosen-saken, har vært dalende, sier Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia, i en pressemelding.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Finner trøst i Haaland

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov som en del av AgendaTracker er det også disse sakene som gjør mest inntrykk på folk. Nordmenn ble også spurt om i hvilken grad sakene gjorde dem opprørte/triste, eller glade.

94 prosent av befolkningen føler seg triste og opprørte over krigen i Ukraina, mens 88 prosent får de samme følelsene av dyrere tider med økte priser og renteoppganger.

Kokainbruk blant unge gjør 89 prosent av befolkningen opprørte, tett fulgt av Pride-rapporten som følge av terroren 25. juni i fjor, med 81 prosent, står det i pressemeldingen.

I motsatt ende, på spørsmål om hvilke saker som har gjort folk glade, finner vi Haalands tre mesterskapstitler som gjør 85 prosent av oss glade. Halvparten ble glade av valget av ny idrettspresident.

Høy tillitt til mediene

På spørsmål om hvordan man synes medias dekning av sakene har vært, får de fleste gode skussmål. Størst skepsis er det rundt dekningen av kokainbruk blant unge, der 17 prosent mener medias dekning er dårlig. Om pressens dekning av varslingssaken i tilknytning til Frp-nachspielet mener 15 prosent at medias dekning har vært dårlig.

– Heldigvis er fortsatt tillitten til norske medier skyhøy. Det er tøffere tider enn mange av oss er vant med, og det føles nok for mange som om det går lengre mellom de gode nyhetene. Det er godt vi kan finne litt trøst i Haaland og idretten, avslutter Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene, i pressemeldingen.

TØFFERE TIDER: Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene. Foto: Ilja C. Hendel