Varden fikk tirsdag morgen tips fra en bankkunde i Sparebank1 at hun oppdaget at hun ikke lenger hadde penger på kontoen.

Hun trodde det var svindel, men etter å ha vært i kontakt med banken fikk hun beskjed om at det skyldtes en teknisk feil.

– Det var 12 minutters ventetid, sier kvinnen til Varden.

Feil hos leverandøren

Kommunikasjonssjef Live Stensholt i Sparebank 1 Sørøst-Norge bekrefter at det skyldes en feil hos leverandøren Tietoevry, og at det er en feil som har oppstått mange andre steder.

Tietoevry leverer banktjenester til Sparebank 1 over hele landet, samt andre norske banker. Kommunikasjonssjef Geir Remman i Tietoevry forteller at ingen penger er forsvunnet fra konto, og at det henger sammen med en transaksjon som er blitt forsinket.

– Det gjør at det ser ut som at saldoen er feil.

– Vi jobber så fort vi kan for å korrigere feilen, og håper ha det klart i løpet av dagen, sier Remman til Varden.

Problemet har rammet flere norske banker.

Per Halvorsen, konsernsjef i Sparebank1 Sørøst-Norge sier at dette er en feil som skjer innimellom, men at det ikke er noe dramatikk i det.

– Men vi erfarer at det eksisterer en betydelig beredskap når slikt oppstår, sier Halvorsen til Varden.