Klarnas Norgessjef, Geir Østby går nå ut med en advarsel.

– Volumet av bedragerier har gått markant ned hos oss de siste tre årene – med hele 81 prosent. Dette er typisk rapportering om misbruk av falske nettbutikker, ved phishingangrep per SMS, e-post og lignende.  Allikevel er det fremdeles alt for mange nordmenn som blir svindlet, sier Østby.

Mer enn en tredjedel av all netthandel i Norge går gjennom de mer enn 13.000 nettbutikkene som benytter seg av selskapets betalings- og shoppingløsning.

Føler seg tryggere

Ifølge Klarnas årlige ferske svindelundersøkelse har antall nordmenn som oppgir de har blitt lurt av en falsk nettbutikk de siste 12 månedene vært relativt stabilt, sammenlignet med fjoråret. Undersøkelsen viser imidlertid også at det er et økende antall nordmenn som føler seg tryggere når de netthandler sammenlignet med fjoråret.

Ifølge Klarnas statistikk, og en analyse av deres egen bedrageriavdeling,  er det en spesiell form for svindel som går imot trenden hos dem, og har økt i det siste.

– Vi ser at nettsvindel i økende grad konsentreres rundt dyrere produkter og større kjøp. Det er helt enkelt fordi de kriminelle skal maksimere det de tjener på svindelen – når det er mindre penger å hente på mindre svindler, sier Klarnas bedragerisjef, Jakob Johannesson.

Råd for sikker netthandel

1. Sjekk at nettbutikken er sikker.

Søk opp nettbutikken og se på kundeanmeldelser hvis du ikke kjenner til den fra før. Sjekk også engasjementet på butikkens sosiale mediekanaler. Mange følgere og interaksjoner er en positiv indikator. Sørg også for at det er enkelt å komme i kontakt med butikken. Angrerettsloven krever også at nettbutikker oppgir adresse, e-post og organisasjonsnummer. Et begrenset produktsortiment med kraftig rabatterte produkter kan også være et faresignal. Hvis tilbudene virker for gode til å være sanne, er det sannsynligvis det.

2. Bruk kjente og etablerte betalingstjenester.

Hvis du velger å bruke Klarna eller en annen kjent betalingstjeneste, blir betalingsinformasjonen din, kjøpshistorikken din og personlig informasjon beskyttet. Samtidig er du vanligvis dekket av kjøperbeskyttelse, som gjør at du kan få hjelp hvis varene ikke kommer fram eller hvis det oppstår andre problemer.

3. Ikke betal for varen før den er levert.

Hvis butikken er ukjent for deg, anbefaler vi at du ikke betaler før du har mottatt varen. Ved å vente med betalingen til du har fått varen, øker din egen sikkerhet betydelig.

4. Vær oppmerksom på «vishing»

Selv om vi ser at såkalt «voice phishing» - også kjent som «vishing» - har blitt mindre vanlig, er det fortsatt en av de vanligste formene for svindel. Bedrageren ringer deg og prøver å få deg til å gi ut personlig informasjon som kortopplysninger, kontoinformasjon eller be deg logge inn med BankID.

5. ... og «phishing».

Bedragerne utnytter situasjoner der mange søker etter tilbud på nettet, for eksempel om sommeren når mange butikker har salg. De sender e-poster og SMS-er som frister deg med attraktive tilbud hvis du klikker på lenker eller åpner vedlegg - såkalt "phishing". Målet er også å få tak i personlig informasjon som brukernavn, passord, personnummer og kort- eller kontonummer som kan brukes til ulike former for svindel. Ikke klikk på lenker som kommer i e-poster eller SMS-er hvis du ikke er helt sikker på at avsenderen er seriøs. Del aldri BankID-opplysninger, kontonummer eller andre sensitive opplysninger.