Hos Motor Forum i Skien står en rekke med den store kinesiske bilen med transportplasten på.

– Vi har for øyeblikket 15 biler stående her, sier daglig leder Tom Grave.

Det skyldes ikke at bilbutikken har tatt feil av markedet og bestilt inn mange biler.

Bil på dagen

– På grunn av dårlig bilsalg for mange merker er mottakskapasiteten for nye biler i Drammen sprengt, forteller han.

Der er det til vanlig plass til rundt 8.000 biler, men nå er antallet oppe i 12.000 og frykten er at det kan bli 14.000.

– Vi har god plass og har derfor fått mange Hongqi plassert her. Hvis noen vil ha hvit Renault varebil lever vi også det på dagen, vi lagrer også mange av dem her, sier Grave.

Den store kinesiske Rolls-Royce-inspirerte bilen Hongqi er lett å legge merke til på veiene. Knapt noen annen personbil ruver i samme grad.

Fjoråret ble et godt år for prestisjebilen og ifølge elbilstatistikk.no er det i alt 686 Hongqi E-HS9 innregistrert i Norge.

Nå kan det kan se ut til at en stor del av eierne ønsker å kvitte seg med bilen.

På Finn er det 226 annonser for bilmodellen, 213 av disse gjelder bruktbil. Hvis bruktbilene på Finn allerede er registrert i Norge betyr det at 30 prosent av bilene allere er til salgs igjen.

På nett er det en bil med kilometerstand 19.000 som for øyeblikket er rimeligst. Den har en prislapp på 559.900 kroner.

– Gå for leasing

Fem Hongqi-biler er solgt i Skien hittil i år. Ingen av dem har vært helt nye, de har vært brukt eller vært demokjørte biler fra importøren.

– Musk har med prisnedsettelsen av Tesla forårsaket en turbulens i bilmarkedet som jeg ikke har opplevd maken til i løpet av mine 20 år i bransjen. I tillegg har vi fått moms og vektavgift, renta har økt og krona falt. De store prisnedsettingene er hyggelige for de som kjøper, men har gitt store tap for de som kjøpte bil før nedsettelsene, forteller daglig leder Grave.

For den som vil ha mer forutsigbarhet er hans råd enkelt.

– Ikke kjøp, gå heller for leasing. Man får renteendring også der, men slipper overraskelse når det gjelder verdifall, sier han.

20–30 prosent av normalår

Hos importøren HBI Norge AS forteller administrerende direktør Knut Aas at de registrerte mange Hongqi’er før de nye avgiftene kom.

– Det betyr at bilene er på fjorårets registreringsstatistikk. Selv om de selges til kunder først i år påvirker de ikke årets nybilstatistikk, forteller han.

Aas lytter til Finansavisen podkast om bil og i helgen var Trygve Larsen fra nettstedet Bilbransjen 24 i studio.

– Han har vært i kontakt med forhandlere av flere merker og fortalte at de lå på 20–30 prosent av normalnivået for nye kontrakter. Vi er i nedre del av dette intervallet. Jeg har vært i bilbransjen siden 1996 og har aldri opplevd maken til det vi ser nå. Finanskrisa i 2008 fortoner seg bare som en liten hump i forhold, sier han.