– Prisen på Grandiosa ble satt ned mandag kveld. Da jeg kom på jobb tirsdag var hylla allerede tom, sier Lie, som er butikksjef på Kiwi Bølevegen i Skien.

Fra to til 75

Onsdag ettermiddag koster en Grandiosa 20,68 kroner hos Kiwi. Ordinær pris pleier å ligge mellom 40–60 kroner.

Det er ingen tvil om at kundene har fått med seg priskrigen.

– Vi solgte to Grandiosa tirsdag i forrige uke. Denne tirsdagen solgte vi 75. Jeg var heldig og rakk å bestille en pall til i går. Nå får vi ikke bestilt mer denne uka. Det skal bli jevnt fordelt mellom alle butikkene, sier hun.

Butikkjeden Kiwi var ikke først med å sette ned prisen på frossenpizzaen.

FIKK BESTILT: - Jeg var heldig og rakk å bestille en pall til i går, sier Tone Elisabeth Lie, butikksjef hos Kiwi Bølevegen i Skien. Foto: Lise Valbø Rønningen

– Vi fulgte etter da en annen kjede satte ned prisen, sier Lie.

Det var Coop Extra som startet priskrigen på Grandiosa denne gangen. Ifølge Nettavisen er både Rema 1000, Oda, Coop Extra og Kiwi med på priskrigen.

Butikksjefen hos Kiwi Bølevegen sier det ikke er lenge siden forrige priskrig på Grandiosa, som var for få måneder siden.

– Prisen er enda lavere nå. Forrige gang ble det et problem å få tak i nok Grandiosa, og vi kommer garantert til å gå tomme denne gangen. Det gjelder alle butikkene som er med på priskrigen, sier Lie.

Hun har foreløpig ikke satt noen begrensinger for hvor mange frossenpizzaer kundene kan kjøpe, av gangen, men utelukker ikke at det kan skje.

– Vi venter på eventuell felles beskjed fra kjeden, sier Lie.

GÅR UNNA: Det er tomme hyller i flere butikker. Foto: Lise Valbø Rønningen

Tomme samme kveld

Hos «naboen», Rema 1000 Menstad, er det tomt for Grandiosa onsdag.

– Prisen ble senket mandag, og vi gikk tomme samme kveld. Slike prisjusteringer skjer plutselig og sprer seg fort i nettforum og sosiale medier. Prisen hos oss er nå 20,86 kroner, sier kjøpmann Andre Vreim til Varden onsdag ettermiddag.

Butikken har innført anbefaling om maks antall Grandiosa kundene kan kjøpe.

– Vi anbefaler maks tre per kunde, slik at flest mulig kan få kjøpt. Vi får inn mer til fredag, sier Vreim.

– Gavepakke til kundene

Dagligvareekspert Odd Gisholt sier til VG at det er en voldsom kamp mellom lavpriskjedene.

– Markedet er totalt sett ganske flatt for øyeblikket, og eneste måten å overleve på er å stjele markedsplass fra konkurrentene. Da prøver de hele tiden nye ting, sier Gisholt.

– Men de eneste som kan glede seg over dette er meg og deg som forbrukere. Det er en gavepakke til kundene, sier han.