Mandag kveld la kjøkkensjef på Telemarkssvingen, Jon Sten Olsen, ut et hjertesukk på Facebook-siden til restauranten.

Unge sommervikarer hadde nemlig fått en ubehagelig opplevelse mens de var på jobb.

– Jeg ble ringt av en kokk som fortalte meg om et ektepar som hadde fått maten litt senere enn det de egentlig skulle hadde skjelt ut noen unge ansatte, forteller han.

Kafeteriaen har en policy på 10 minutters ventetid, men da det ble noe kluss i bestillingen på grunn av nettet måtte paret vente i underkant av 30 minutter.

De skal også ha fått pengene igjen.

Forbanna

Han forteller at de i år har mange ansatte som er 16 år, og som for første gang opplever arbeidslivet.

– Jeg har vært i bransjen i mange år, og tåler slike folk, men at noen velger å skjelle ut unge mennesker så de begynner å gråte er ikke greit. Tenk om det var deres barn som stod der i sin første sommerjobb, og får oppleve sånn oppførsel. Absolutt ikke noe hyggelig, sier han.

– Hva tenkte du når du fikk telefonen om hendelsen?

– Jeg ble forbanna rett og slett, sier han.

FORBANNA: Kjøkkensjef Jon Sten Olsen ble forbannet da han hørte hva som hadde skjedd. Foto: privat

Stort engasjement

Facebook-posten har skapt stort engasjement. Bare noen timer etter at det ble postet er det delt over 100 ganger, og mange har kommentert innlegget.

De er enig i Sten Olsens fortvilelse.

– Trist å høre. Dessverre så er det mange voksne som ikke klarer å oppføre seg. Alltid hyggelig å komme til dere, skriver en.

– En blir virkelig flau på enkeltes vegne. Hva med å sette seg inn i andres situasjon.. All honnør til ALLE som står på i servicebransjen, dere fortjener all honnør! Og det er ferie.. Stress nå ned, folk, skriver en annen.

Mange skriver også at dette dessverre ikke er et unikt tilfelle. Det er heller ikke første gang Varden skriver om unge ansatte som blir skjelt ut på jobb.

I fjor hadde vi en større sak om ansatte som opplevde dette daglig i Bø sommarland.

Her kan du lese hele innlegget:

Et lite hjertesukk nå midt i fellesferien. Nå har vi i perioder veldig mye og gjøre ,og vi har veldig mange nye og unge medarbeidere. Disse gjør en veldig god jobb, men en sjelden gang kan det gå litt i surr. Som idag da bestillinger ikke kom fra kassa og inn på kjøkkenet, pga noe tøys med nettet. Og da var det dessverre noen kunder som måtte vente en stund lenger enn de vanlige 10 minuttene ,og det beklager vi.MEN da enkelte voksne mennesker blir sure,og kommer opp og skjeller ut de ansatte så de begynner å gråte,det er ikke i nærheten av god eller tolererbar oppførsel. Tenk om det var deres barn som stod der i sin første sommerjobb, og får oppleve sånn oppførsel. Absolutt ikke noe hyggelig. Forøvrig God Sommer til alle andre kunder