– Jeg håper virkelig ikke at denne fiskebilen behandler andre på samme måte, for dette var ubehagelig! Jeg følte meg presset til å kjøpe noe jeg aldri i verden hadde bestilt, sier Sandell.

Absurd og tragikomisk

Hun beskriver hendelsen som både idiotisk og tragikomisk.

– Hva skjedde der!? For en absurd dag! utbryter hun.

Det hele skjedde da Sandrina lå småsyk på sofaen på søndag formiddag. Plutselig ringte det fra et ukjent nummer.

– Jeg tok telefonen og mannen i den andre enden sa at han kom med fisken jeg hadde bestilt. Jeg ble perpleks og fortalte at jeg ikke hadde bestilt noe som helst, sier hun.

Sandell åpnet døra, mens tankene svirret. Hun hadde jo ikke bestilt noe, eller var det noe hun hadde glemt?

Fikk en telefon tidligere samme uke

– Så kom jeg på en telefon tidligere samme uke. En mann fra et fiskebil-firma fortalte at de skulle komme til min gate her i Skien på søndag, og lurte på om jeg var hjemme. Jeg var usikker, og han spurte videre om jeg likte sjømat. Jeg sa det som det var; at jeg ikke er så glad i sjømat, men at laks og torsk var greit, sier hun og fortsetter:

– Han svarte deretter at han skulle ta med dette når han kom til gata mi på søndag, slik at jeg kunne få se, mens jeg responderte at jeg ikke var sikker på om jeg var hjemme og at jeg måtte legge på.

FISK: Sandrina Elisabeth Sandell følte seg presset til å kjøpe laks. Foto: privat

To esker med fisk

Deretter hørte hun altså ingenting fra denne fiskebilen før søndag, når sjåføren stod på utsiden med to esker fisk. Nærmere bestemt 3.5 kilo laks og 5 kilo torsk.

– Jeg stod der som et stort spørsmålstegn, og forklarte at jeg ikke har bestilt noe som helst. Samtidig stod han på sitt. Han sa at jeg hadde bestilt og at han ikke hadde kommet helt til gata mi hvis ikke jeg hadde gjort det, sier hun.

Sandrina spurte deretter hvor mye det kostet, og sjåføren plottet inn 2.000 kroner på betalingsautomaten.

Da begynte skienskvinnen å bli skikkelig irritert.

– Det er jo en voldsom dårlig måte å drive business på! Til slutt ble det hele så ubehagelig at jeg ga etter. Jeg betalte for laksen, ikke torsken, og stod alene igjen på kjøkkenet med en hel eske fisk til en verdi av 1.356 kroner. Hva skjedde der, liksom?

– Føler meg som en komplett idiot

Saken endte heller ikke der.

– Jeg følte meg som en komplett idiot. For det første lot jeg meg presse til å kjøpe noe jeg ikke hadde bestilt eller særlig lyst på, og for det andre spurte jeg ikke engang om kvittering. Derfor ringte jeg tilbake for å be sjåføren om å få den. Han ga imidlertid beskjed om at «de» skulle gi meg det senere. Og jeg fikk verken svar på firmanavnet deres eller hvem «de» er, sier hun.

En dag senere har saken utviklet seg videre.

– Mannen min ringte ham tilbake senere på dagen og sa at vi krevde pengene tilbake, og etter en skikkelig krangel over telefon kom han tilbake og tok imot fisken. Pengene håper jeg kommer på kontoen i løpet av et par dager, sier hun.

– Jeg har hørt at flere har opplevd liknende, og kommer derfor til å melde denne opplevelsen til Forbrukertilsynet, sier hun om hendelsen. Foto: Privat

Håper det ikke er slik han opererer

Sandell har også undersøkt mannen og fiskebilen videre, og funnet fram til at fiskebilfirmaet kun har én ansatt registrert i Brønnøysundregisteret. Nå håper hun at hennes hendelse ikke er representativ for firmaets måte å gjøre sjømathandel på.

– Jeg har hørt at flere har opplevd liknende, og kommer derfor til å melde denne opplevelsen til Forbrukertilsynet, sier hun.

Fisk er hun i hvert fall helt ferdig med på en stund.

– Ikke be meg på laksemiddag med det første, for å si det sånn, smiler hun.

Ikke fått kontakt

Varden har forsøkt å komme i kontakt med fiskebilsjåføren og mannen som står registrert som eier av fiskebilfirmaet. Han har ikke svart på henvendelsene våre.