Forbrukertilsynet har over en lengre periode mottatt klager på nettbutikken Stayclassy, og har ved flere anledninger vært i kontakt med selskapet med tydelig beskjed om at de må innrette seg etter loven.
Slik innleder tilsynet sin pressemelding – der de varsler at de vil gi selskapet et gebyr på 1,5 millioner kroner. Bakgrunnen er en kampanje fra 31. oktober.
– Vi mener Stayclassy villeder forbrukeren gjennom markedsføring ved å ikke opplyse om førpriser og ved å gi inntrykk av at prisen er satt ned, når den i virkeligheten ikke er det, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.
Advokatmat
Til Dagens Næringsliv (DN) sier selskapet at de bestrider anklagene og at kampanjen er diskutert med tilsynet.
– Vi har konkret fulgt tilsynets veiledning under «black november» i år. Synes det er hårreisende. Vi handlet i god tro om at vi fulgte retningslinjene. Det blir advokatmat rundt etterspillet av varslene, sier daglig leder i Stayclassy, Thomas Holstad.
Tilsynet mener også at Holstad har vært sterkt involvert i markedsføringen og varsler derfor at han må betale 400.000 kroner for medvirkning til villedende markedsføring.
Det oppleves som et slag i ansiktet, sier Holstad til avisen
– Det har vært en heksejakt rundt meg og selskapet i lengre tid. Opplever å ikke bli trodd og hørt, sier Holstad.
– Ser grove brudd
Rønningen sier i tilsynets pressemelding at det har vært omfattende veiledning, og at daglig leder har hatt god mulighet til å rette opp feilene.
– Når dette ikke blir gjort, og vi fortsatt ser grove brudd, må vi reagere med et varsel om økonomiske sanksjoner, sier Rønningen.
Stayclassy har fått frist til 2. januar til å kommentere varslene, før Forbrukertilsynet fatter vedtak.
Stayclassy er kjent for blant annet salg av elektriske sparkesykler, hoverboard og små elektriske kjøretøy.