Bilen det er snakk om er en Lamborghini Huracan EVO 2020-modell. Den er utstyrt med en 640 hestekrefter V10-motor på 5,2 liter. Toppfarten er 325 km/t, gjør 0–100 på 2,8 sekunder og 0–200 på 8,6 sekunder. Den har firehjulstrekk og manuell girsystem.

– Egentlig så var dette bare et impulskjøp. Jeg er avholds når det kommer til alkohol og narkotika, men var litt «rusa» på en energidrikk etter at jeg kom hjem fra USA. Men jeg er veldig fornøyd med kjøpet altså. Den er helt «crazy» å kjøre, vill mellom beina. Den «røkker» til når man girer, sier Øines.

Fra tidligere har Øines blant annet også en Porsche Taycan. At det nå ble en Lamborghini, er litt tilfeldig.

– Egentlig var planen å kjøpe en Ferrari til bryllupet i 2020. Men så ble bryllupet utsatt på grunn av korona og jeg mistet lappen. Så da ble bilkjøpet lagt på is. Men nå var pengene på plass på konto og jeg kunne slå til. Og nå var det Lamborghini som fristet mest, sier Øines som er daglig leder i eiendomsselskapet Viktoria Eiendom AS og bor i en funkisvilla på Heistad.

Kona er mer bilinteressert

Men selv om det er han som har stått for bilkjøpet, så er det en annen i familien som har den største bilinteressen.

– Ja egentlig er kona (Marte Lian Øines) mye mer interessert i bil enn meg. Hun er også den som står for det meste av vask og polering for å holde bilene skinnende rene. Hun jobbet tidligere som bilklargjører og jobber nå fortsatt blant annet med å polere supersportsbiler hjemme hos kunder, sier Øines.

Han er selv mest glad i hvite biler, men denne gang ble det et litt mer iøynefallende fargevalg.

– Det var to valg, sort eller denne rød-oransje. Da valgte jeg den siste. Sort er jo litt kjedelig, sier Øines og legger til at fargens navn er arancio xanto, og at bare bilfargen hadde en prislapp på 200.000 kroner.

Stor mann - «liten» bil?

Han delte nyheten om bilkjøpet på sin egen Facebook-side, og sier at det er spesielt ett spørsmål mange stiller.

– Hvordan får en mann på 110 kilo plass i denne bilen? Den ser jo på bildene ut som en liten bil og som er veldig lav. Men sannheten er at den er overraskende stor og romslig innvendig. Men for å komme inn i den, må man som stor mann lære seg en teknikk, sier Øines.

I tillegg til han selv og kona, vil også sønnene få prøve den ut. Men Øines sier det viktig å ha respekt for en så sprek bil.

– Bilen har tre moduser som man kan skifte mellom via en knapp, Strada, Sport og Corsa. Strada er for normal kjøring, Sport er for en litt mer aggressiv og leken kjøring, mens Corsa er mer for kjøring på bane hvor det du får lite «hjelp» og er i størst grad avhengig av egne valg. Så man må lære seg godt å kjøre en slik bil før man trøkker på gassen, sier Øines.

Knut Øines. Foto: Fredrik Pedersen