Konsernene har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken.

Nå har mediekonsernene signert intensjonsavtalen, med sikte på at Schibsted Delivery - som har ansvar for distribusjon i konsernet - skal overta majoriteten av ombæringen som drives av Amedia Distribusjon, med tilhørende virksomhet.

– Vi er glade for å ha funnet en slik løsning med Amedia som gjør at vi vil kunne fortsette å utvikle en konkurransekraftig og økonomisk bærekraftig distribusjonsvirksomhet. Nå sikrer vi fortsatt seksdagersdistribusjon av aviser, pakker og mat over store deler av landet - helt hjem. Dette er viktig for leserne våre, det er viktig for kundene våre og det er viktig for oss, sier Hans Kristian Hallén-Hasaas, administrerende direktør i Schibsted Delivery.

Direktøren er klinkende klar på hva han ønsker videre:

– Vi skal distribuere i en så stor geografi som overhodet mulig, såfremt det er kommersielt bærekraftig å drive. Vi er et selskap i vekst og ser frem til oppgavene som ligger foran oss, sier Hallén-Hasaas.

– Felles ambisjon

Amedia er tydelige på hvorfor de valgte akkurat denne modellen videre:

– Amedia Distribusjon og Schibsted Delivery har lenge samarbeidet om distribusjon av aviser og pakker. Nå går vi sammen med en felles ambisjon om å finne en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen, og for bransjens aviser og abonnenter. Sammen vil vi sikre distribusjon av aviser og pakker seks dager i uken, i en så stor geografi i Norge som mulig, sier John Kvadsheim, konsernsjef med ansvar for

Trykk og Distribusjon i Amedia.

– Vi har i en lengre periode vurdert ulike alternativer for distribusjon. I en tid preget av at stadig flere av Amedias abonnenter leser oss digitalt, ønsker vi at abonnentene som er glade i papiravisen kan ha glede av den lengst mulig, sier Kvadsheim.

– Schibsted en naturlig eier

Han påpeker at stadig flere av Amedias aviser har valgt å redusere antall utgivelser i uka, for å tilpasse seg til de store endringene i lesernes medievaner og for å kunne prioritere deres foretrukne plattformer.

– En konsekvens av færre avislesere og færre papirutgaver er at Amedias aviser har behov for ombæring færre dager i uken, mens det for andre i bransjen er helt nødvendig å opprettholde seks dager i uken, sier Kvadsheim og legger til:

– Schibsted er en naturlig eier av et seksdagersnettverk med sine sterke seksdagersaviser som Aftenposten og Bergens Tidende og posisjon innen netthandel, med pakkedistribusjonsselskapet Helthjem.