Vogntoget hadde dårlige bremser, over 10 tonn med usikret last og var påmontert en sterk magnet som  skjulte at sjåføren brøt hviletidsbestemmelsene.
Vogntoget hadde dårlige bremser, over 10 tonn med usikret last og var påmontert en sterk magnet som skjulte at sjåføren brøt hviletidsbestemmelsene. Foto: Statens vegvesen

Kjørte med 10 tonn usikret last og elendige bremser – så ble det gjort nok en urovekkende oppdagelse

En vogntogsjåfør fra Litauen er ilagt en bot på 12.000 kroner etter å ha blitt stanset med et vogntog i svært dårlig stand på Notodden.

Historien starter søndag ettermiddag, da Statens vegvesen gjennomførte en tungbilkontroll på trafikkstasjonen på Notodden.

– På kvelden fikk vi en bekymringsmelding fra en kar som sa at det sto et vogntog ved den gamle jernbanestasjonen på Notodden. Vogntoget virket, ifølge tipser, ikke å være i god stand. Sammen med brannvesenet reiste vi til stedet, og fikk se at det blant annet kom mye røyk fra hjulene og bremsene, sier overingeniør Thore Paulsen i Statens vegvesen.

Vegvesenet bestemte seg for å gjennomføre en større kontroll av kjøretøyet.

– Derfor fraktet vi det bort til trafikkstasjonen. Der fant vi blant annet ut at mye av lasten ikke var forsvarlig sikret. Faktisk var 10 av total lastvekt på rundt 25 tonn ikke sikret i det hele tatt. Sjåføren fikk derfor klar beskjed om at han ikke kunne kjøre videre før feilene var fikset, sier Paulsen.

Både vogntog og sjåfør forsvant

Mannskapene fra vegvesenet reiste fra stedet søndag kveld, men da de ankom trafikkstasjonen mandag morgen fikk de seg en overraskelse.

– Da var rett og slett både vogntog og sjåfør forduftet, men uten at noen hadde gitt sjåføren klarsignal til å reise. Da ble vi litt bekymret siden vogntoget overhode ikke var klarert for å kjøre på veien, sier Paulsen.

Han sier at de hadde en anelse om hvor vogntoget hadde tatt veien, og det tok ikke lang tid før det ble oppsporet.

– Vi reiste dit og fant både vogntog og sjåfør. Og det viste seg raskt at han ikke hadde fikset noe som helst på vogntoget av det han ble pålagt å gjøre.

Lurte systemet med en magnet

Vogntoget ble dermed igjen returnert til trafikkstasjonen på Notodden, hvor det ble gjennomført en ny sjekk av kjøretøyet. Da gjorde kontrollørene nok en urovekkende oppdagelse.

– Han hadde festet en magnet på vogntoget som virker inn på kjøretøyets fartsskriver. Kort fortalt fungerer denne slik at den «lurer» systemet til å tro at vogntoget står i ro selv om det kjører. Noe som vil bety at man kan bryte hviletidsbestemmelsene uten at det legges merke til.

– Dette er selvsagt ikke bra, men samtidig er det også en stor fare for at denne magneten virker inn på ABS-bremser og slikt. Når man da legger til at bremsene fra før var svært dårlige og at flere tonn med last var usikret, så er det en livsfarlig kombinasjon, sier Paulsen.

Fikk 12.000 kroner i bot

Statens vegvesen valgte mandag ettermiddag å politianmelde sjåføren, som er en mann i midten av 30-årene fra Litauen.

– Han har fått en bot på 12.000 kroner, og bruksforbud for vogntoget fram til feilene er fikset og boten betalt. I tillegg ble sjåføren ilagt tap av førerrett i Norge for de neste ni månedene, sier oppdragsleder i Sør-Øst politidistrikt, Ole Kamben.

Ber folk fortsette å tipse

Tilbake hos Statens vegvesen er overingeniør Paulsen svært glad for at man får stanset det han karakteriserer som «dødsfeller».

– For trafikksikkerheten er det fantastisk at vi har folk som er årvåkne og tipser oss om vogntog og lastebiler som er i dårlig stand. Fortsett med det!