Ikke helt lett, men kroppen protesterer ikke så veldig før vi har passert ti stykker.
Ikke helt lett, men kroppen protesterer ikke så veldig før vi har passert ti stykker. Foto: FOTO: PER-ÅGE ERIKSEN

Mann (57) i nokså middels form og joggedress fra 1990 er i gang

- Sett deg realistiske mål, sier Mariann Deila Bryn til Vardens ikke helt typiske utsendte.

Dette er høysesong for den dårlige samvittigheten. Gjennom mange år i bransjen har Mariann Deila Bryn sett det samme hvert år: Den store nyttårsløftesesongen i helsestudioene bråstarter akkurat i disse dager. Den varer gjerne til utpå våren, mens høsten er lavsesong for trim.

Så her kommer Vardens ikke helt utypiske utsendte: Mann (57) i nokså middels form.

Årets loggførte juleutskeielser er tre julebord, komplett med ribbe og pinnekjøtt, øl og akevitt, vorspiel og nachspiel, pluss mye annet godt. Verken antall kalorier eller alkoholenheter er fintelt, men mistanken om at det neppe har påvirket formen positivt, er definitivt til stede.

Joggedressen er fra 1990, da Vardens redaktør Bjørn Jacobsen fant på å dele ut treningstøy til alle bedriftens ansatte. Den har ikke blitt utslitt.

Konkrete mål

– Punkt 1, sett deg et mål. Det må være konkret, realistisk, og gjerne med delmål underveis. Og det må være noe som tenner deg litt følelsesmessig, forlanger Mariann.

– Kom med forslag!

Hun er ikke fornøyd før hun får det helt konkret: Turen opp på fjelltoppen bak ferieleiligheten, jeg skal klare den på en halvtime til sommeren. Bra, det holder som målsetting.

– Punkt 2, legg en plan for å nå det, og sett av tid, sier Mariann. Faren for at treningen blir salderingspost på hektiske dager er alltid til stede. 2–3 treningsøkter i uka er bra, men én er mye bedre enn ingen.

– Punkt 3, gjennomfør planen. Og fortell folk rundt deg om den. Det er mange som kvier seg for det, men det er et veldig effektivt hjelpemiddel for å legge press på seg selv.

Til hjemmebruk

Men så til selve trimmen. Her er tre enkle øvelser til hjemmebruk: 30 sekunder med hver øvelse eller 12 repetisjoner, tre runder med alt dette, så halvannet minutts pause, og så på’n igjen eller i gang med noe annet.

1. Splittknebøy

Utgangsposisjon: Det ene beinet foran, det andre bak i en «splitt». Legg hovedtyngden på framre fot med hele foten i gulvet, mens på bakre fot (som er støttebeinet), står du på tærne. Rett deg opp. Idet du senker kroppen mot bakken, hold deg strak, tenk at det går en påle gjennom deg som du skal bevege deg langsmed. Sakte ned (tell til tre), raskere opp (tell til 1). Husk: Gå dypt ned med kneet, det skal være nær, eller nesten nær, bakken.

2. Push up

Utgangsposisjon: Henda settes i gulvet i horisontal linje med skuldrene, plassert rett på utsiden av skuldrene. Strak kropp som i en planke. Jobb mot svai i korsrygg (core). Senk kroppen helt ned til nesa treffer bakken.

3. Sideplanken

Du står på siden med håndflate eller albue i bakken, føttene sidelengs på bakken. Press hoft fram, og tenk at du skal være et tynt flak mellom to vegger (og ikke bananform). Press deretter hofta så høyt i været du klarer, og du kjenner det «biter» på undersiden av kroppen. 30 sek på hver side.

Ferskvare

Bare å sette i gang. Men Mariann er svært tydelig i sin formaning: Det er ikke det kortvarige skippertaket nå på nyåret som gjelder, det er å holde på.

Trening er ferskvare, som må fornyes hele tida.

Flere trimmer

Stadig flere nordmenn oppgir at de trener. Ifølge Statistisk sentralbyrås ferske levekårsundersøkelse, publisert for en knapp måned siden, oppgir nå 82 prosent av alle nordmenn over 16 år at de utøver en eller annen form for trening eller mosjon ukentlig. Andelen som oppgir at de aldri trener, har sunket fra 27 prosent i 1997 til 6 prosent nå.

Men er noe av forklaringen at folks definisjon av hva de regner som trim er blitt mer sjenerøs? Det er ikke Mariann helt sikker på.

Aktiviteten folk oppgir at de er med på, er sykling, løping, langrenn, styrketrening og annen mosjon. Mange kvinner driver med aerobic, men det er ikke noen favoritt hos menn.

Menn er desto mer glade i fotball. Svømming er populært hos begge kjønn. Som helhet kommer menn og kvinner likt ut med trimmingen.