Robert ble forsøkt svindlet med falsk faktura

Robert Wefler er lei av å bli forsøkt narret til å betale for tjenester firmaet hans ikke har bestilt.

Fredag skjedde det igjen. Da Robert Wefler åpnet dagens post til firmaet sitt, K-2000 Bilpleie, var det én faktura som utmerket seg spesielt. Eller rettere sagt – et annonsetilbud utformet som en faktura. Summen som skulle betales var 4.990 kroner. Mottakeren var selskapet OnlineOpplysningen AS.

Noen blir garantert lurt

– Det står ingenting om at dette er et tilbud om å annonsere. Derimot framstår giroen som en vanlig faktura, sier Robert Wefler til Varden. Wefler er provosert og oppgitt over å være mottaker.

– Jeg har opplevd dette en gang tidligere også. De som sender ut fakturaen klarer sikkert også å lure noen. Hvis ikke hadde de knapt fortsatt, antar han.

– Vil du politianmelde saken?

– Nei, det blir bare plunder og heft. Men den dagen selskapets regnskap foreligger er det på tide at noen kikker seriøst på hva de tjener, sier Robert Wefler.

Robert Wefler er provosert og oppgitt over å ha mottatt det som ser ut som framstår som en reell faktura på 4.990 kroner.
Robert Wefler er provosert og oppgitt over å ha mottatt det som ser ut som framstår som en reell faktura på 4.990 kroner. Foto: PRIVAT
NHO-direktør Nikolai Boye.
NHO-direktør Nikolai Boye. Foto: PRIVAT

Advarer mot firmaet

OnlineOpplysningen er behørig omtalt på nettstedet trygghandel.no som advarer mot selskapet.

– Per dags dato har flere av våre medlemmer rapportert om at OnlineOpplysningen har gitt dem feilaktig og villedende informasjon – dette for å presse dem til å betale kravet, heter det det på trygghandel.no.

Robert Wefler synes det er vanskelig å forstå at katalogtjenesten OnlineOpplysningen AS kan gå fram slik selskapet gjør.

– Hva tenker du om at firmaet ditt befinner seg på mottakerlista deres?

– Nei, det kan du si. Jeg vet ikke ... De har kanskje funnet oss i en firmaoversikt, sukker Wefler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Omfattende problem

Regiondirektør Nikolai Boye i NHO Telemark sier at NHO er veldig opptatt av å få tilbakemeldinger fra bedrifter som blir utsatt for fakturajuks.

– Dette for å kunne gå samlet ut og få avslørt dem som driver med denne type narrevirksomhet. Det de gjør er jo å stjele penger fra andre mennesker, sier Boye.

– Hvor stort er problemet?

– Det er ganske omfattende. Vi får stadig tilbakemeldinger på denne problemstillingen, sier regiondirektøren.

OnlineOpplysningen AS har ikke besvart Vardens gjentatte henvendelser fredag. Selskapet oppgir å ha fem timer åpningstid hvorav én er avsatt til lunsj.