6-åringene Simon Bergerud og Markus Gunnerød. Bak dem lærer Elise G. Solberg og politikerne Christian Tynning Bjørnø og Hedda Foss Five.
6-åringene Simon Bergerud og Markus Gunnerød. Bak dem lærer Elise G. Solberg og politikerne Christian Tynning Bjørnø og Hedda Foss Five. Foto: Fredrik Pedersen

Seks år og med ipad i skolesekken

For førsteklassingene på Skauen kristelige skole er ipaden like naturlig i skolearbeidet som blyanten.

– Om det er vanskelig? Nei, ikke noe spesielt. 6-åringene Adele, Mathilda, Simon og Markus startet skoleåret med at de fikk utdelt hver sin ipad.

Nå bruker de dem hver dag.

Hjelp av bestemor

Når Varden er innom er det norsktime, og læring av staving og bokstaver som står på programmet. De lager kryssord, tar bilder knyttet til bestemte bokstaver og mye mer.

– Jeg fikk hjelp av bestemor til å lære meg den, forteller Mathilda. Men etter å ha brukt de små datamaskinene siden august, er de trygge på bruken. De brukes til hjemmelekser og er med i ranslene hver dag, men til nå har ingen havarert på grunn av uvøren behandling

Når elevene har lagd noe på sin maskin, er det enkelt å koble den på nettverket og vise det til hele klassen.

For Adele Angelsen, Mathilda Askjer Hylland, Simon Bergerud og Markus Gunnerød er ipaden et selvfølgelig hjelpemiddel.
For Adele Angelsen, Mathilda Askjer Hylland, Simon Bergerud og Markus Gunnerød er ipaden et selvfølgelig hjelpemiddel.

– Elevene er veldig ivrige på å få lov til det, forteller kontaktlærerne Ida Nystuen Askjer og Elise G. Solberg.

Fritt fram for å kaste seg ut på verdensveven er det likevel ikke. Dette er et redskap, ikke leketøy. Og lærerne understreker at det er mange skoletimer hvor maskinene pakkes ned.

Tastatur før penn

Disse 1.-klassingene er de første på Skauen og noen av de første i landet som har iPad som hjelpemiddel helt fra starten. Dette betyr også at de lærer seg å gjenkjenne bokstaver og ord, og også å skrive på tastaturet, før de lærer seg å skrive for hånd. All erfaring fra andre som har prøvd dette, er at håndskriften deres blir bedre, forteller lærerne.

På ipaden kommer bokstavene opp som bilder på den trykkfølsomme skjermen. Rektor Karsten Grytnes forteller at skolen var usikker på om det fungerte, eller om 6-åringene trengte et ekstra tastatur med fysiske taster med bokstavene. Erfaringen er at det går fint bare med skjermen.

– En kjempefordel med dette verktøyet er at det blir veldig enkelt å gi hver enkelt elev spesielt tilrettelagt undervisning, sier lærerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ny privatskolelov

Norsktimen mandag ble ikke helt som vanlig. Denne dagen hadde skolen besøk av ordfører Hedda Foss Five og stortingsrepresentant Christian Tynning Bjørnø (begge Ap). Tynning Bjørnø sitter i utdanningskomiteen på Stortinget, og de skal denne våren behandle en ny privatskolelov. Han innrømmer at han i sin karriere som utdanningspolitiker har besøkt langt flere offentlige skoler enn private skoler. Derfor benyttet han denne anledningen til å skaffe seg førstehånds kunnskap om livet på en privat grunnskole.

– I Ap er vi skeptiske til å slippe til kommersielle aktører til å drive skoler. Men livssynsbaserte skoler som denne synes vi er helt ok.