Ross Kolby ville at reaksjonen på hans 22. juli-bilde skal skje inni folk og ikke i bildet. Derfor malte han en gjødselsekk og ikke våpen, roser eller ungdom.
Ross Kolby ville at reaksjonen på hans 22. juli-bilde skal skje inni folk og ikke i bildet. Derfor malte han en gjødselsekk og ikke våpen, roser eller ungdom. Foto: FOTO: ANE BAMLE TJELLAUG

Malte gjødselsekk og ikke våpen

Da Ross Kolby skulle male et bilde til minne om 22. juli, portretterte han en gjødselsekk fra Yara. Nå skal bildet utsmykket konsernets nye hovedkontor.

Kunstner Ross Kolby visste godt hva slags bilde han ikke ville male etter 22. juli.

– Jeg ønsket ikke å støte noen og ville ikke male noe som hadde med Arbeiderpartiet, roser, ungdom, Utøya, regjeringskvartalet, vann eller våpen å gjøre, forteller Kolby.

Men da han gikk tur i fjellet i fjor sommer, fikk han en idé.

– Jeg la meg ned i lyngen og så opp på skyene, og da fikk jeg dette bildet i hodet. En Yara-gjødselsekk portrettert som en blanding av stilleben og landskap.

Ingen provokasjon

Kolby malte derfor en slik gjødselsekk som blir produsert i Yaras fabrikker på Herøya i Porsgrunn. Det var en lignende sekk som ble funnet på gården til Anders Behring Breivik. Terroristen brukte som kjent kunstgjødsel til å lage bomba som gikk av i Regjeringskvartalet for et drøyt år siden.

– Det er ingen kjøper jeg heller ville ha sett enn Yara. Jeg syns det er fantastisk hyggelig at de ville kjøpe bildet mitt, sier kunstneren Ross Kolby.
– Det er ingen kjøper jeg heller ville ha sett enn Yara. Jeg syns det er fantastisk hyggelig at de ville kjøpe bildet mitt, sier kunstneren Ross Kolby.

– Folk som ikke vet bakgrunnshistorien, kan tolke det som et stemningsfullt landskapsmaleri av kunstgjødsel. Jeg vil at reaksjonen skal skje inni folk, ikke i bildet. Hvis du vet hva gjødselsekken ble brukt til, kan du lese inn andre ting i bildet, men det er ingenting ved bildet i seg selv som provoserer, sier Kolby.

Han ville ikke stille ut bildet, som har fått tittelen «Næring», før dommen i 22. juli-rettssaken hadde falt. Mandag etter domsavsigelse ble bildet stilt ut, og tirsdag hadde Yara kjøpt det.

Beskrivende tittel

Bildet skal henge i de nye hovedkontorene Yara bygger på Skøyen i Oslo. Esben Tuman, informasjonsdirektør i Yara International, forteller at Yara umiddelbart tenkte at dette bildet burde være en del av utsmykningen når bygget står ferdig.

– Tittelen «Næring» er for oss så beskrivende som det kan få blitt. I en verden der vi blir stadig flere mennesker og behovet for bærekraftig matproduksjon blir stadig større, ser vi vår rolle som helt sentral: Vi gir næring til dyrking av mat over hele verden. Det er et alle tiders fredelig formål, og bildet står seg godt med dette bakteppet alene, sier Tuman.

– Når man i tillegg tenker på hvordan selv et produkt med et så fredelig formål kan misbrukes på det groveste, gir det en ekstra dimensjon som vi synes Kolby beskriver svært godt.

Skapt for å redde liv

– Gjødselen er et verdenskjent produkt skapt av Kristian Birkeland og Sam Eyde for å redde menneskeliv, og hundre år etter ble det brukt til akkurat det motsatte, sier Ross Kolby.

– Jeg syns denne totale motsetningen mellom lys og mørke og det å ønske det gode og det onde, er interessant, både malerisk og filosofisk.

Han tror de fleste kunstnere syns det er vanskelig å lage kunst etter 22. juli, fordi det blir for vondt.

– Dette bildet tåler å ses på fordi koblingen til 22. juli er så subtil. Denne sekken har verden over blitt brukt til å skape bedre levekår, og den har bare blitt misbrukt én dag, sier Kolby.

– Det er bare én person som har ansvar for at den kunstgjødselen ble brukt til noe annet enn det var ment for.