Joakim Knudsen måtte innse at dårlig oljetrykk ødela mye lørdag.
Joakim Knudsen måtte innse at dårlig oljetrykk ødela mye lørdag. Foto: Bjørn Borge

Joakim ga gass så lenge oljetrykket holdt

Det gikk fra litt «enkelt» til oppriktig vrient å forsere bakkene i Skyggestein sandtak. Til jubel fra publikum.

Regn og en arena der noen av banene ikke var like lett å følge for publikum, ga ikke den aller beste starten for arrangøren, men hjemmekjører Joakim Knudsen ga gass for å gi valuta for pengene allerede lørdag.

Problemet viste seg å være at han ikke kunne gi for mye gass.

SE BILDER FRA FORMULA OFFROAD

– Dårlig oljetrykk

– Jeg fikk for dårlig oljetrykk. Oljepumpa var såpass dårlig at jeg var redd for at det skulle skjære seg helt, sier Knudsen, som likevel holdt bra følge med de beste.

På tidsbanen ble det imidlertid bråstopp. Knudsen nesten fløy opp de første bakkene, men på toppen av løypa, utenfor publikums synsvidde, ble det plutselig bråstopp.

Det gikk raskt unna når bilen fungerte som den skulle for Knudsen.
Det gikk raskt unna når bilen fungerte som den skulle for Knudsen. Foto: Bjørn Borge

– Jeg veltet, sier sjåføren lite fornøyd.

– Ja, jeg skulle jo liksom ta den tidsbanen, da.

– For enkle

Han tok den neste banen på imponerende vis i de bratte skavlene i Skyggestein, men på vei ned igjen var oljetrykket på et nivå som tilsa berging ned til depotet.

Lørdag kveld var ny oljepumpe på plass, og Knudsen applauderte vedtaket om å gjøre søndagens baner litt mer krevende.

– Det er litt mindre i Skyggestein enn på Nenset, så noen av banene ble litt for enkle.

Brukt noen kroner

Siden fjorårets kjøring på Nenset tror telemarkingen det er brukt «noen kroner», kanskje rundt 150.000 og 300 dugnadstimer på bilen som han ikke eier selv.

– Nei, den tilhører onkelen min, så jeg kan egentlig ikke planlegge så langt fram i tid.

Søndag ble vanskelighetsgraden brattere.

Rundkast og ødelagte biler

– Det kan man trygt si. Her gikk det i rundkast og ødelagte biler, sier Erling Holthe på vegne av KNA Telemark.

Som arrangør var de fornøyd med oppslutningen på den, i denne sammenheng, nye arenaen.

Tellingen pågikk fortsatt søndag kveld, men man antar at rundt et par tusen tilskuere var innom i løpet av helgen.

I ÅR KUNNE HAN KNEGGE FORNØYD

Minst, sies det.

– Det hjalp betraktelig med værforbedringen søndag. Da var det minst dobbelt så mange til stede som dagen før, sier Holthe, og legger til at inntrykket av Skyggestein ikke har skremt KNA fra å arrangere Formula Offroad der også en annen gang.

– Man merker det meste er mindre enn på Nenset, og depotet ble litt trangt. Men vi kan sikkert tilpasse oss hvis det blir aktuelt å komme tilbake hit, sier KNAs mann.

I MAI VAR DET KRISE I KLUBBEN. SØNDAG VAR DET IMPONERENDE SAKER

Opp til tredje

For nevnte Knudsen ble søndagen en opptur. Fra å ha vært nummer åtte etter fem av seks baner lørdag, endte han på tredjeplass i unlimitedklassen, slått av svenske Jimmy Berggren og Thor Egil Thorland, etter de tøffere utfordringene på dag to i sandkassa ved flyplassen.

Christian Jensen vant klasse modified, med eneste kvinnelige deltaker, 19 år gamle Seline R. Grønning, på plassen bak.