Jeg tror de fleste synes det er hyggeligere å gå langs vannet.

Det blir lansert planer for bygging av cirka 2 000 boliger på Kalnes i Tønsberg. Utbyggeren framhever at bygningene vil bli trukket tilbake fra vannet, slik at det blir et belte langs vannkanten som er åpent, offentlig areal. Der kan beboere og andre ferdes fritt, drive med ulike aktiviteter eller bare slappe av mens de ser trafikk og fugleliv på fjorden. Området mot vannet vil være til glede for alle, ikke bare de få som får sikret seg en leilighet ytterst.

Det hevdes at byggestilen med blokker helt ut mot vannet, eller til og med på påler ute i vannet, den vil ikke bli akseptert lenger. Den tida er forbi. Hadde det enda vært så vel. I Skien sysles det med flere prosjekt der boligblokker skal stå helt på bryggekanten, og til dels på påler eller utfylling ute i bryggevannet. Er dette utdatert allerede før byggingen har kommet i gang?

Jeg satt i bystyret i Skien 2003 - 2007, og da ble det vedtatt planer for arealbruk. Ved bygging langs elva skulle man ha en avstand i størrelsen 20 meter til vannkanten. Da ville folk kunne gå langs vannet uten at det føltes som påtrengende ferdsel kloss inntil verandaer og stuevinduer. Tilpasning til flomsikker høyde ville også kunne gjøres penere, uten urimelig høye "grunnmurer" mot vannet.

Rundt Hjellevannet ble dette stort sett fulgt. Jeg har inntrykk av at de fleste setter pris på det, både beboerne og resten av byens befolkning.

Men som det ble sagt av politikere den gang: Et vedtak i bystyret gjelder bare inntil bystyret fatter et nytt vedtak. Og senere kom det utbyggere som overbeviste bystyret om at det å gå langs vannkanten egentlig ikke er særlig attraktivt. Man kunne heller gå på innsida av de nye blokkene på Langbrygga. Mellom blokkene får man et gløtt ut mot elva, og det bør være nok.

Politikerne kjøpte argumentet, men holder det?

Nå vil det komme nye bygg fra Tollbua og ut til Follestad. Da kan man ikke velge å gå langs vannet. Man må gå i ei gate med høye blokker på begge sider. Man klarer neppe å gjøre det attraktivt ved å etablere noe uteliv eller tilbud her. Interne gater gjennom boligstrøk har ikke mye slikt å by på.

Jeg så nylig er reportasje fra den franske middelhavskysten. Der var det forbudt ved lov å hindre vanlige folks ferdsel langs vannet. Det gjaldt både bygningsmessige, fysiske stengsler og skilt om forbud. Grunneiere måtte bare akseptere folks rett til å gå langs vannkanten. Med forbehold om at jeg oppfattet kommentarene riktig; her heier jeg på Frankrike.

Hva så med utbyggingen på Langbrygga? Det er under prosjektering og nærmer seg oppstart. Er det mulig å ta inn over seg at vinden har begynt å blåse en litt annen vei, eller må man kopiere feilene som er gjort andre steder?

Kommunen har godkjent utbygging utenfor kaikanten. Men høyere byggekostnader, høyere renter og litt strammere økonomi er kanskje noe man bør ta hensyn til. En del byggeklare prosjekter i Norge er satt på vent fordi man er usikker på markedet.

Leilighetene i fremste rekke er nok attraktive, men hva med de i rekkene bak? Kan man tenke seg en nedskalering, at man tar ut noe på en slik måte at tilgangen til vannkanten blir bedre for alle. Kommunen kan få problemer ved å omgjøre tidligere tillatelser, så man kan få et dilemma. Det er ingen god følelse hvis man allerede før byggestart ser at prosjektet burde vært utformet annerledes.

SI DIN MENING! Vi i Varden vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt leserinnlegg til debatt@varden.no

Tips til hvordan skrive et godt leserinnlegg finner du her.