Beate Marie Dahl Eide vil ha lyntog.
Beate Marie Dahl Eide vil ha lyntog. Foto: KJELL AULIE

Har kjempetro på lyntog

Fylkestingspolitiker Beate Marie Dahl Eide (Sp) har på ingen måte gitt opp kampen om en høyfartsbane gjennom Telemark.

– Rapporten som nå er klar, gir oss de svarene vi trenger for å utvikle en moderne og lønnsom jernbane som binder fylket vårt sammen, sier Dahl Eide.

Hun mener en realisering vil være det største bidraget til utvikling og vekst i Telemark etter at vannkraften ble utbygd. Hovedutvalget for samferdsel har nå vedtatt at Telemark fylkeskommune skal engasjere seg i Lyntogforum Telemark.

58 minutter

Sp-politikeren håper at næringslivet i fylket også vil engasjere seg i Lyntogforum Telemark. Lyntograpporten tar for seg det som kalles Telemarkslinken, en 5 mil lang kobling mellom Grenland og den allerede planlagte Vestlandsbanen over Haukeli.

– Det vil for eksempel bare ta 58 minutter å reise med tog fra Skien til Oslo, og omtrent 2 timer til Stavanger eller Bergen. Samspillet med Vestlandsbanen og koblingen til Vestlandsbanen vil gi enormt raske forbindelser internt i Telemark og til regionene rundt, spesielt med en videreføring via Stathelle og Kragerø til Sørlandet. Da vil Grenland bli et knutepunkt for jernbane, med raske og hyppige avganger og maksimalt en times reisetid til en av de ti nye togstasjonene i Telemark. Til Oslo vil man kunne velge mellom minst 4 avganger per time – to via Vestfold og to via Notodden og Kongsberg, påpeker hun.

Et kinderegg

Dahl Eide håper rapporten bidrar til at vi kan samle oss om en offensiv utbygging av jernbanen i Telemark framover.

Dette utsnittet av skissen til høyfartsbane, viser stasjoner i Telemark. I oktober behandler fylkespolitikerne saken.
Dette utsnittet av skissen til høyfartsbane, viser stasjoner i Telemark. I oktober behandler fylkespolitikerne saken.

- Denne rapporten er et kinderegg på skinner. Den viser oss hvordan vi kan bygge spor og stasjoner i Skien og Porsgrunn, den gir oss stasjoner i Bamble og i Kragerø og den gjør Telemark til hjertet i jernbane-Norge med raske forbindelser direkte til Oslo, Kristiansand, Bergen, Haugesund, Stavanger, Ålesund og Trondheim. Dette vil være sørge for nye arbeidsplasser og flere innbyggere i fylket vårt, fastslår Dahl Eide.

Vil ha med flere

Dahl Eide avviser påstandene om at det er utopi med lyntog i Norge.

- De fleste land rundt oss bygger ut lyntog. Norge må ikke sakke akterut. Tallene viser at det er dumt å la være. En høgfartsbane over Haukeli kan betales ned kun ved hjelp av inntektene på person- og godstransport over 30 år. Telemark må posisjonere seg slik at vi får ta del i denne transportrevolusjonen, sier hun.

Skal drøftes

Vedtaket i hovedutvalget for samferdsel gjør det klart at Telemark sterkt ønsker å ha med Rogaland og Hordaland fylkeskommuner.

- Vi trenger en kraftfull allianse, med politikere og næringsliv langs hele Vestlandsbanen, dersom vi skal lykkes. Derfor håper vi at Hordaland og Rogaland også vil engasjere seg i lyntogforum, sier Dahl Eide.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Saken skal drøftes i fylkesutvalg og fylkesting i oktober.