De tre fastlegene, som jobber eller har jobbet på Solum legesenter, har hatt mer enn 5000 pasienter på sine lister til sammen.

De har fått sine refusjonskrav kontrollert av helsemyndighetene. Kontrollene har avdekket at legene har levert inn refusjonskrav som de, ifølge Helfo, ikke er berettiget til.

Det har ført til at Ubbat Ocak måtte betale tilbake 2,6 millioner kroner og har mistet retten til å praktisere for trygdens regning de neste fire årene. Dette er det sterkeste virkemiddelet myndighetene har til å reagere overfor en behandler eller tjenesteyter som de mener gjør seg skyldig i misbruk overfor trygden.

Manika måtte betale 4,5 millioner kroner, mens Brox Kjeldby måtte betale tilbake 2,8 millioner kroner. Beløpene er basert på hva legene fikk utbetalt i 2019, 2020 og 2021.

De to sistnevnte legene har også fått varsel om at Helfo vurderer å fatte vedtak om å frata dem retten til å praktisere for trygdens regning.

Tillitsbasert

Når du og jeg går til fastlegen for å få behandling, fyller legen din inn ulike takstkoder avhengig av hva slags behandling som blir gitt. Hver kode har sin egne takst på hva legen får igjen i kroner fra staten. Dette er refusjonstakst og noe av det som er hovedinntekten til en fastlege. I tillegg får legen 675 kroner i året per pasient som er på vedkommende pasientliste, samt inntekter fra egenandelen vi betaler.

Fastlegene fører inn takstene som de mener de har krav på å få betalt for. Systemet med direkte oppgjør er et system som i stor grad bygger på tillit, hvor Helfo automatisk og innen korte frister utbetaler refusjon basert på regningen fra legen. Helfo het tidligere Helseøkonomiforvaltningen og har ansvar for oppgjør og refusjoner i helsevesenet. Helfo er underlagt Helsedirektoratet.

Undersøkelser Helfo har foretatt, avdekker det de beskriver som «alvorlige forhold knyttet til din refusjonspraksis».

Helfos gjennomgang viser blant annet at i løpet av seks arbeidstimer påskeaften og første påskedag 2020 opprettet legen henholdsvis 256 og 212 regninger for såkalt legemiddelgjennomgang. Refusjonene utgjør til sammen nesten 98.000 kroner inn på legens konto.

Fastleger Varden har vært i kontakt med, forteller at slike gjennomganger tar alt fra ett til fem minutter avhengig av hvor lang medisinliste pasienten har.

I Ocaks tilfelle er imidlertid Helfo klare på hva de mener:

Den samme legen har også sendt refusjonskrav på en rekke sykebesøk. Mange av disse kravene har Helfo avvist.

«Helfo har innhentet hjemmesykepleiens dokumentasjon fra noen dager forut for sykebesøket og fram til og med datoen for sykebesøket. Det fremkommer ingen opplysninger i deres dokumentasjon som tilsier at du har vært på sykebesøk på regningsdatoene.»

Videre formidler Helfo at de mener Ocak har handlet med viten og vilje.

«Vi anser det som svært usannsynlig at en erfaren lege og spesialist allmenmedisin, på grunn av misforståelser rundt takstforskriften, bruker så mange takster feil. Disse feilene har gjennomgående medført større utbetalinger enn hva du hadde krav på. På bakgrunn av dette vurderer vi at du har handlet forsettlig, eller grovt uaktsomt, ved å tilegne deg den uberettigede utbetalingen,» skriver Helfo i et brev til Ocak.

Tips oss! Har du tips om fastlege-saker? Kontakt Vardens journalist Fredrik Nordahl: 97104504

Skuffet over Helfo

Ubbat Ocak sier til Varden at sykebesøk og pasientkontakt er viktig og forebyggende. Da han fikk vedtaket fra Helfo om at han mistet retten til å praktisere for trygdens regning, reagerte han kraftig.

– Jeg ble skuffet! Helfo mener jo at alt jeg gjør er feil, sier han og fortsetter:

I sin uttalelse om saken har han redegjort overfor Helfo for hvorfor refusjonene hans er ført som de er gjort. Om sykebesøket er han krystallklar:

«…jeg aksepterer ikke at jeg har handlet med forsett. Viser også til at jeg ikke har skrevet noe fiktivt. Jeg mener mine notater med disse kommentarer viser at jeg ikke har gjort dette forsettlig.»

Om raske føringer av legemiddelgjennomganger, sier Ocak dette:

- Man kan kun ta takst ved dem som har flere enn fire medisiner. Vi kan gå inn i vårt system, hente ut pasienter med fire eller flere medisiner, og så gå igjennom medisinlisten fortløpende og enten slette eller legge til medisiner. Dette er standard prosedyre, forklarer Ocak.

I sin seks siders lange uttalelse tar han for seg punkt for punkt av det han mener er forklaring på refusjonene Helfo mener er uriktige. Disse blir imidlertid tilbakevist av Helfo, som mener de har dokumentasjon på feilaktige føringer fra fastlegen.

– Straffet av Helfo

Fastlegene Toril Brox Kjeldby og Manoharan Manika har henholdsvis 1.350 og 2.200 pasienter hver. De hadde ikke tenkt å ha noe kontakt med pressen om denne saken, men siden Varden har skaffet innsyn i forholdene, er de villige til å møte avisen. Når Varden kontakter dem, uttrykker de frustrasjon mot Helfo og overfor det de står midt oppi.

De føler seg straffet av Helfo fordi de jobber mye, og mener at det er gode forklaringer på hvorfor det blir høye refusjoner hos dem.

Kollega Manika er klar på at å ha tett oppfølging av pasienter, er viktig.

– Vi har begge den holdningen at det er bedre å drive forebygging enn brannslukking. Vi har derfor kontaktet pasienter uoppfordret når det har kommet rapport fra sykehusopphold for å vurdere situasjonen og for å avtale videre opplegg, sier han.

Begge legene forteller at de hver dag har «huskelister» med pasienter som de har ringt opp i vanskelige livsfaser. Det har dreid seg om problemer både av psykisk og fysisk art.

– Ikke alle pasienter er like flinke til å si ifra. Da er det bra å «passes litt på». Men slik virksomhet anses av Helfo ikke å være medisinsk nødvendig. Det er vi uenige i, sier Brox Kjeldby.

I sitt vedtak med krav om tilbakebetaling på 2,8 millioner kroner fikk hun kritikk for bruk av telefontakster.

– Ifølge Helfo lå jeg en periode på topp i Norge når det gjelder telefonkontakt med pasienter. Det tar jeg som et hederstegn, sier hun.

Manoharan Manika, som må betale 4,5 millioner tilbake, har fått kritikk for å utføre for mange sykebesøk.

– Rundt i landet er det mange steder der fastleger overhodet ikke drar på sykebesøk, men heller overlater dette til legevakt eller ambulansetjenesten. Ved Solum legesenter kjører vi sykebesøk der det er nødvendig, som for eksempel ved oppfølging av døende pasienter som ønsker å avslutte livet hjemme. Dette er viktig, men tidkrevende arbeid. Samfunnsøkonomisk mener vi dette helt klart er rimeligere enn å ha pasienten innlagt på sykehus. Og det er helt klar også bedre for pasienten, sier Manika.

Han trekker også fram pandemien som en årsak til at høye refusjonskrav ble ført.

– Vi fikk beskjed fra sentralt hold om å holde daglig kontakt med covid-pasienter. I tillegg bidro vi i stor grad med vaksinering her ved legesenteret.

De to fastlegene får også kritikk av Helfo for utstrakt bruk av kommunikasjon overfor sine pasienter.

– Hyppigste klageårsak overfor helsevesenet gjelder kommunikasjonssvikt og manglende informasjon. Dette har vi forsøkt å ta på alvor i vår praksis. Det innebærer å ta kontakt med pasienter om prøvesvar og planlegge videre oppfølging. Men da risikerer vi jo kritikk av Helfo på grunn av for mange telefoner, sier Brox Kjeldby.

– Er det noe av kritikken fra Helfo du forstår og tar til etterretning?

– Jeg har bevisst redusert antall kontakter med pasientene mine siden de siste året, etter forrige kontakt med Helfo. Og det har ført til at mine refusjoner er redusert. Vi har altså forsøkt å redusere i tråd med Helfos ønsker, sier hun.

Betrodde stillinger

I Skien kommune har man de siste årene jobbet knallhardt for å få tilgang til flere fastleger.

Kommunedirektør Karin Finnerud sier hun ikke kjenner til alt av detaljer rundt de tre fastlegene, men hun innrømmer at Helfos funn og vedtak gjør situasjonen vrien.

– Det er veldig trist. Ikke minst på grunn av situasjonen vi er i. Vi strever med å rekruttere fastleger, og dette forsterker situasjonen vi er i, sier Finnerud.

– Hva synes du om at Helfo finner slike grove brudd blant kommunens fastleger?

– Vi må forvente at fastleger følger lover og regler, svarer hun.

Foto: Fredrik Nordahl

Kommunalsjef for helse og velferd, Ellen Sofie Øvrum, er like tydelig.

– Vi synes ikke noe om at fastleger fører refusjoner uriktig. Man må gjøre ting riktig. Dette er betrodde stillinger, sier hun.

Legene på topp ti i Norge

Seksjonssjef i Helfo, Ole Trapness, forteller at det har vært en betydelig økning i antall saker med tilbakekreving det siste året.

- Denne utviklingen er resultat av at vi bygger opp et godt fagmiljø og kontrollmetodikk og at vi opplever å treffe godt med de risikovurderingene vi har gjort.

– Legene mener de blir straffet av Helfo for å jobbe mye. Synes dere i Helfo at deres kontrollrutiner er hundre prosent med tanke på å fange opp hva som er uriktig takstbruk?

– En av legene sier han er skuffet over Helfo, fordi han i sin måte å jobbe på med forebygging har svært få innleggelser og pasienter sendt til legevakt. Ser Helfo kun på takstbruk, eller tar dere hensyn til at leger også kan unngå store belastninger på sykehus og legevakt?

– I våre kontrollsaker vurderer vi takstbruk opp mot vilkårene som stilles i folketrygdloven. Det er ikke ulovlig å drive forebyggende medisinsk behandling eller jobbe mye, men takstbruken må oppfylle vilkårene i takstforskriften. Som det står i vedtakene om tilbakekreving, er ikke vilkårene oppfylt for en vesentlig andel av de regningene som er kontrollert hos disse behandlerne, sier seksjonssjefen.

Siste innlegg

Tre fastleger i Skien anklages for å misbruke refusjonsordningen. Hva mener du om denne saken?

Send inn
Lena Beathe Arneberg

Ny sak om fastlegene

Vi har fått flere anonyme henvendelser i vårt debattstudio, hvor det etterspørres mer utfyllende info om de aktuelle takstene. Dette har vi nå laget sak på, den kan du lese her.

Fy skam, Helfo!

Jeg og min familie har selv hatt ubbat som fastlege,og etter at vi fikk han, endret alt seg!Han viser omsorg,følger opp pasientene,også langt etter stengetid.har tydelig enormt med kunnskap og kompetanse, jobber døgnet rundt,selv i helgene,og i feriene sine. Pandemien har krevd MYE av legene.VELDIG tydelig at helfo KUN tenker penger og ikke på hva som er best for pasientene el.man er en fantastisk lege!(som ikke vokser på trær)dette er helt horribelt og ALT for strengt.Vi har stor mangel på fastleger og det kreves mer av dem enn før.Klart de skal ha betalt for ALT dem gjør! Fy skam helfo

Raili Gaare

En debatt om Helfos metoder er det mange som ønsker i kjølvannet av saken. Takk for at du sier din mening. Ha en fin dag videre.

Lena Beathe Arneberg
Lena Beathe Arneberg

Hei, alle.

Det har kommet inn flere innlegg her som inneholder alvorlige, udokumenterte påstander, som vi ikke kan publisere uten videre. Presseetikken gjelder også for vårt debattstudio. Vi ønsker også at du signerer innleggene med ditt fulle navn.

Med vennlig hilsen Lena Arneberg, Varden

Hjelp på rekordtid

Har selv hatt Ubbat i flere år som fastlege, sammen med min samboer og våre barn. Har bare godord å si om han. Maken til oppfølging og kunnskap skal man lete lenge etter. Da jeg ble syk fikk jeg hjelp på rekordtid og var ute i arbeid igjen på null komma niks. Syns denne saken bare er tragisk

Tony Samuelsen

Takk for innlegg!

Hilsen Lena Arneberg, Varden

Lena Beathe Arneberg

Effektivitet og lønnsomhet som ikke kommer pasienten til gode

Dette er bare tragisk. Har foreldre som hadde Dr.Manika som fastlege og de var begge meget imponert over fastlegens engasjement. Ha så de,ringte til de,og brydde seg om.

Jeg har selv jobbet som sykepleier i hjemmetjenesten i Skien Kommune og vært så heldig å samarbeidet bl.a. med disse tre legene som er nevn i artikkelen. Det brydde seg om pasienten, og var faglig dyktige.

Det ar synd at «systemet» ødelegger for engasjement og legenes vilje til å ta seg tid til hver enkelt pasient.

Byråkratiet skal ha effektivitet og lønnsomhet ,og som dessverre ikke kommer pasienten til gode.

Esborg Ulla

Hei,

Det er åpenbart snakk om tre veldig populære leger, som har strukket seg langt for pasientene sine. Tilbakemeldingene vi har fått i denne saken er overveldende, mange pasienter er oppriktig lei seg. Det forstår vi. Så finnes det flere fastleger der ute, som ivaretar sine pasienter på en god måte, uten at de har havnet i denne situasjonen. Hvorfor det?

God lørdag!

Hilsen Lena Arneberg, Varden

Lena Beathe Arneberg

Høyere status, mindre konsekvenser

Lover og regler er IKKE lik for alle. Her mener helfo at oppfølging av pasienter er unødvendig. Mulig systemsvikt med tanke på koding. Mener å huske en viss ordfører og fylkesordfører og en lei eiendomstvist. Ingen straff. Vi har hatt felling av juletre fra privat grunn av kommune. Ingen straff. Vi har hatt pendlerboligsaker på Stortinget. De var lei seg. Et fåtall som fikk straffereaksjoner. Stortingsgarasjen....hvis ikke det er grov uaktsomhet i tjenesten så vet ikke jeg. Ingen konsekvenser for de involverte. Høyere status, mindre konsekvenser.

Tohnny Lorentzen

Hei, Tohnny.

Takk for innlegg. Redaktør Tom Erik Thorsen skriver i dag om nettopp dette, paradokset ved at for eksempel Nav-klienter risikerer fengsel om de slurver med opplysninger. Vi har spurt Helfo om det er aktuelt å politianmelde denne saken. Det vil de foreløpig ikke svare på. Mvh. Lena Arneberg, Varden

Lena Beathe Arneberg
Martin Øyvang

Fullt navn

Vi minner om at innlegg må signeres med fullt navn for å komme på trykk i Varden.

Uten fullt navn publiseres ikke innlegg.

Mvh Martin Øyvang, Varden.

Det er sikkert bra leger men det er vel et tegn på at Helfo skal spare penger.Det er jo en stor mangel på fastleger og så snakker man om å følge lover og regler.Gjør politikere det? De blir jo stadig tatt for ett eller annet og sier bare beklager.

Runar Schulstok

Hei Runar. Lover og regler må man vel følge uansett, eller er reglene for strenge? Mvh Varden.

Anders Høines

Spiller ingen rolle om du er den beste legen, jukser du må du ta konsekvensene! Det er åpenbart utfra det Helfo skriver st de bare skriver takster som fulle sjømenn! Finr at de blir tatt

Arne Olsen, Kjørbekk

Hei Arne! Flott at du deler meningen din med oss. Mvh Varden.

Anders Høines

Har følt det veldig trygt og ha kjeldby som fastlege. Hun er helt fantastisk og den oppfølgingen hun gir. Har hatt henne som fastlege i mange år. Stå på Torill kjelby, det er mange som støtter deg i den fantastiske jobben du gjør.

Finn Pedersen

Takk for innspill. Mange som sier seg enig med deg og bryr seg om fastlegen sin. Mvh Varden.

Anders Høines

Hodet over vann

Meg og min familie har en av fastlegene det gjelder. Meg selv og flere i min familie har komplisert sykdom og problemer med helse og vi vet virkelig ikke hvor vi ville vært henne uten den fantastiske jobben vår fastlege gjør. Folk skryter av systemene i Norge og helsevesenet, men jeg kan si at for oss som virkelig trenger det er det ikke til å skryte av mesteparten av tiden. Man må være frisk for å være syk i Norge for å skulle klare og håndtere alt sammen. En av de få grunnene til at vi har hode over vann er takket være den fantastiske støtten, oppfølgingen og tryggheten vi får av vår fastleg

Lene H

Hei Lene! Vi ser at mange bryr seg om fastlegen sin - og har fastleger som bryr seg om dem. Og det er uansett fint. Men tror du reglene er for strenge? Mvh Varden.

Anders Høines

For mye fokus på regler

Forferdelig trist, dette er tre dyktige leger. I dagens samfunn er det for mye fokus på å følge regler/vedtak til punkt å prikke. Når man jobber med mennesker finnes det unntak, det kalles å se mennesket, se helheten, bry seg. De som ikke jobber på bakken kan ikke sette seg inn i situasjoner de ikke er i. Jeg jobber selv i helsevesenet - jeg bryr meg, tillit og god kommunikasjon er nøkkelen til det meste. Kommunikasjon og informasjon skaper tillit hos brukere/pasienter, ikke minst pårørende. At en lege skal bli straffet for å bry seg, er skammelig.

Ida….

Hei Ida. Takk for innlegg - gode poeng, men er det ikke viktig å følge lover og regler? Mvh Varden.

Martin Øyvang

Rett og rimelig

Syntes det er rett og rimelig at dette blir tatt tak i .

Viktig å skille mellom rett og galt .

Klart det er manko på leger og synd at dette har funnet sted .

Men loven er lik for alle og det som er gjort urett må ryddes opp i .

Kari Mette

Hei og takk for innlegg. Synes du det er noen formildende omstendigheter? Mvh Varden.

Martin Øyvang

Ikke for pengenes skyld

Har de gjort dette med viten og vilje? eller er det feilkoding og mangel på kunnskap om å bruke systemet riktig? Jeg har en av legene Manika, jeg har hatt mye korrespondanse over Helse Norge til tider, og jeg må be legen min å huske og sende regning til meg. Det har han glemt utallige ganger. Eller rett og slett latt hver å ta betaling av meg. Jeg tror ikke på at de har gjort dette for pengene sin skyld. De har krevende jobber og er nesten tilgjengelig døgnet rundt. Jeg synes systemet burde endres slik at ikke slike ting kan skje flere ganger. Det er for få fastleger som det er.

Vigdis S

Hei Vigdis - det er nok flere ubesvarte spørsmål akkurat nå. Vi ser at mange bryr seg om fastlegen sin!

Mvh Varden.

Martin Øyvang

Stiller alltid opp

Barna og jeg har hatt Ubbat som lege i mange år nu, vi bor i Porsgrunn men tar gledelig turen opp til Skien for å dra til legen kun for å komme til en som han. Jeg har byttet fastlege flenger ganger i løpet av livet fordi jeg ikke har følt meg sett/hørt eller trodd på. Ubbat tar seg alltid tid til oss uansett hva problemet skulle være. Og om han ikke klarer å finne ut av problemet sender han oss videre til spesialister istedenfor å be oss ta Paracet og Ibux som de fleste andre leger gjør. Han lytter, han ser oss som personer og han stiller alltid opp. Vi trenger Ubbat!

Christine

Takk for innlegg - vi ser at mange bryr seg om fastlegen sin - og har fastleger som bryr seg om dem. Og det er uansett fint. Men tror du reglene er for strenge? Mvh Varden.

Martin Øyvang

En heksejakt

Det er med stor forundring og sorg jeg ser hvordan disse legene er blitt behandlet av Helfo Jeg har hatt Torill Broks Kjeldby som lege i 30 år og maken til arbeidskapasitet og oppfølging,samtidig som hun er omsorgsfull og yter alt for pasientene. Skal ikke slike leger få betalt for jobben de gjør?Trodde helsevesenet var stolte av slike Dette kaller jeg «heksejakt»Jeg har stor medfølelse for det de må gjennom

Lilly Roksvåg

Hei Lilly! Takk for innlegg. Vi får mange tilbakemeldinger fra pasienter som er fornøyde med oppfølgingen fra de omtalte fastlegene. Men er det en motsetning mellom å følge pasientene sine godt nok opp og å følge refusjonsreglene? Mvh Varden

Martin Øyvang

Utnyttet systemet

Hei

Der er vel ikke helt bra dette . De har jo utnytta et system .

Husk det er snakk om mange millioner kroner , som kunne vært brukt til og ansette en lege eller tre til så kunne vi minska køene til pasienter .Hvor mye skal en lege tjene egentlig , bare lurer

Jørn Ø

Hei og takk for innlegg. Ser du noen formildende omstendigheter i saken? Mvh Varden.

Martin Øyvang

Videre prosess

Jeg skjønner ikke helt saken jeg. Helfo skriver de ikke vil si om det ender i anmeldelse. Samtidig er en av legene nektet å kjøre refusjoner. Spesielt at Helfo mener de er klart skyldige men de selv mener de bare jobber for mye og... Hva er prosessen videre? Er det ubestridt liksom?

Tor Arne Hansen

Hei. Siste ord er nok ikke sagt i saken nei. Mvh Varden.

Martin Øyvang

Loven er lik for alle

Loven er lik for alle, lege eller ikke. Det er snakk om millioner av kroner, så dette er en utnyttelse av systemet på det groveste.

Monica Holt

Hei Monica - takk for innlegg!

Synes du det er noen formildende omstendigheter i saken?

Mvh Varden

Martin Øyvang

Veldig trist

Veldig trist og synd beste fastlegen Toril Brox Kjeldby som jeg er veldig fornøyd med har sagt opp sin fast lege stilling som ivaretar og bryr seg om sine pasienter er effektiv nøye og flink!

Grethe Lien

Hei Grethe,

Takk for innlegg. Vi får mange tilbakemeldinger fra pasienter som er fornøyde med oppfølgingen fra de omtalte fastlegene. Men er det en motsetning mellom å følge pasientene sine godt nok opp og å følge refusjonsreglene?

Heidi Erikssen