Blir 25 meter bredt.
Blir 25 meter bredt. Foto: bjørn harry schønhaug

Slik kan den nye jernbanetraseen mellom Porsgrunn og Skien bli

Jernbaneverket vurderer tre korridorer for Grenlandsbanen. Den billigste og raskeste betyr jernbanestasjon mellom Eidanger og Porsgrunn. (Klikk deg rundt på det interaktive kartet i toppen av saken for å se hvor jernbanen kan gå mellom Porsgrunn og Skien).

De vurderer også enkeltspor, men sannsynligheten er liten.

– Det vil være som å gå inn i framtida med ryggen først, sier Porsgrunnsordfører Robin Kåss (Ap). Han er ikke i tvil om at InterCityen til Skien og Grenlandsbanen må ha dobbeltspor.

Hvor hovedstasjonen for Grenlandsbanen (sammenkoblingen av Vestfold- og Sørlandsbanen) kommer i Grenland, vil han ikke mene så mye om.

Les også:Styrker InterCity-togene med 200 mill.

– Først må vi få dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik, påpeker han.

Blir 25 meter bredt.
Blir 25 meter bredt. Foto: bjørn harry schønhaug
De tre korridorene som Jernbaneverket har lagt fram for Grenlandsbanen. Foreløpig er ingen valg tatt.
De tre korridorene som Jernbaneverket har lagt fram for Grenlandsbanen. Foreløpig er ingen valg tatt.
Halvveis mellom Eidanger og Porsgrunn stasjon kan det bli en ny stasjon hvor Grenlandsbanen bøyer av vestover.
Halvveis mellom Eidanger og Porsgrunn stasjon kan det bli en ny stasjon hvor Grenlandsbanen bøyer av vestover.

Buss for tog

Et dobbeltspor er i snitt 25 meter bredt. Det bekymrer ikke Kåss. Han er sikker på at folk vil begynne å bruke tog bare Eidangerparsellen er ferdig. Leder for NHO Telemark Nikolai Boye er enig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er ikke for ingenting at vi har fått ekspressbussene. Hvem vil humpe på en skinnegang fra 1882? spør han, men han er bekymret for den brede korridoren.

Gamle planer

Allerede i 2000 ble Grenlandsbanen, det vil si sammenkoblingen mellom Vestfold- og Sørlandsbanen, vedtatt. Planen ligger i en skuff og tilsvarer omtrent dagens forslag til midtre korridor med stasjon omtrent i Behakvartalet, derfra videre mot Hovengasenteret, inn i en tunnel, ut på Menstad og så krysse elva litt sør for Menstadbrua.

Les også:Dette skal dessverre bli en realitet først i 2030

Selve tilknytningspunktet mellom banene kan komme på Tangen eller Brokelandsheia.

Strake veien

Den indre korridoren tar med seg Skien. Den forutsetter en ny jernbanestasjon i fjellet ved Landmannstorget. Kommer InterCityen til Skien med dobbeltspor, vil indre korridor koste cirka ti milliarder mer.

Korridoren går nordover etter stasjonen og bøyer vestover i tunnel, krysser Falkumelva, gå under Gulset og derfra krysse Farelva eller Norsjø.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også:Ombygging som haster

Den ytre korridoren men Vallermyrene stasjon er kalt «rake veien» og betyr at Grenlandsbanen knapt stopper i Grenland. Den er billigst og raskest, men kommer i konflikt med en rekke natur- og kulturinteresser. Med fjerntogstasjon på Eidanger er det ingen direkte overgang mellom InterCity og fjerntogene.