Mange bilfirmaer gjør ikke en god nok jobb. ILLUSTRASJONS
Mange bilfirmaer gjør ikke en god nok jobb. ILLUSTRASJONS Foto: STATENS VEGVESEN

Statens vegvesen: Advarer mot useriøse hjulskiftfirmaer

Du kan i verste fall miste hjulet. Og det er det mange som gjør, ifølge Statens vegvesen.

Statens vegvesen har den siste tiden fått mange henvendelser fra bileiere som har svært uheldige opplevelser fra useriøse firmaer som averterer med billige hjulskift, forteller Statens vegvesen i en pressemelding onsdag. Ofte står bilistene igjen med store verkstedregninger.

– Kjøretøy som har fått utført hjulskift ved slike useriøse firmaer kan utgjøre en stor fare i trafikken, sier overingeniør i Statens vegvesen Jarle Holt.

Kan miste hjulet

– Det er flere eksempler på at man har mistet et hjul etter å ha brukt et ikke-godkjent verksted, og man kan jo tenke seg hvilke alvorlige konsekvenser det kan få i verste fall, hvis et hjul treffer andre trafikanter, forklarer han.

Holt forteller at mange av disse firmaene har begrenset kunnskap om hjul og dekk. Flere av firmaene tilbyr hjulskift og bilpleie på ett sted.

Ofte har disse virksomhetene kun en luftkompressor med dertil slange og kun en muttertrekker tilgjengelig i lokalene der det tilbys hjulskift, ifølge veivesenet.

Overingeniør i Statens vegvesen Jarle Holt.
Overingeniør i Statens vegvesen Jarle Holt. Foto: STATENS VEGVESEN

Se etter godkjenning

– Statens vegvesen har hovedfokus på trafikksikkerhet og at det er trafikksikre kjøretøy ute på veien. Vi vil derfor på det sterkeste oppfordre folk til å bruke dekkverksteder eller bilverksteder som har en godkjenning av Statens vegvesen, forteller Holt i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Slike virksomheter skal ha et godkjenningsbevis lett synlig for kundene. Disse firmaene tar ofte høyere pris for tjenestene enn de ikke-godkjente.

– Vår oppfordring er: Hvis kunden er i tvil om et firma innehar en godkjenning eller ikke, spør om de har en godkjenning fra Statens vegvesen. Trafikksikkerhet koster gjerne litt mer, men det kan også være med å redde liv, understreker overingeniøren.

-

Dagens kjøretøyer har ulike egenskaper og spesifikasjoner når det gjelder dekk, noe som krever et større utvalg av utstyr.

-

Ofte er det slik at det benyttes ulike hjul bolter eller muttere på sommerdekk og vinterdekk, og de har igjen ulike egenskaper i forhold til tilstramming.

-

I tillegg kreves det ofte etterstramming av hjulbolter og muttere etter et visst antall kjørte kilometer etter et hjulskift.

-

Kilde: Statens vegvesen