– Vi frykter at finansminister Vedum dekker inn tapet ved å skru opp bilavgiftene i statsbudsjettet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Innen året er omme kan så mye som 1 milliard i bilavgifter gå tapt. Svak norsk krone og refusjon av engangsavgift har gjort det lukrativt å eksportere brukte biler fra Norge til Europa.

– Betydelig tap

Ved eksport av biler nyere enn fra 2014, får den som eksporterer igjen engangsavgift. Dette viser seg å utgjøre betydelige beløp. I juni hadde staten betalt ut 500 millioner kroner i refundert engangsavgift viser tall fra Skatteetaten, og det er forventet at eksporten fortsetter slik at sluttsummen ved nyttår er 1 milliard kroner i refundert engangsavgift.

– Dette er et betydelig tap av avgiftskroner, sier Handagard.

– I tillegg har salget av nye biler bremset kraftig i 2023. Det gir færre kroner inn i statskassa, fortsetter hun.

I år hadde regjeringen ventet at inntektene fra bilavgiftene skulle utgjøre 7,4 milliarder kroner.

Innførte vektavgift på alle nye biler

Fra i år ble det innført delvis moms på elbiler og innført en helt ny vektavgift. Regjeringen har fredet videre innføring av moms. Derfor kan det bli vektavgiften som skrus opp når avgiftsinntektene faller.

– At inntektene fra bilavgiftene skrelles ned må ikke bety at bilistene får en ny avgiftssmell i dette statsbudsjettet. Da skyter regjeringen ned sitt eget elbilmål, sier Handagard.

Det politiske målet er at det i løpet av 2025 kun skal selges elbiler som nye biler i Norge. Lenge så det ut til at dette skulle nås, men med innføring av avgifter blir det vanskelig. Ytterligere avgiftsøkning på vekt, kan bremse utskiftningen av bilparken betraktelig.

– NAF advarer sterkt mot å øke avgiften. Tiden er ikke moden for flere avgiftsøkninger på elbil. Panikktilstramming av bilavgifter grunnet sviktende avgiftsinntekter, vil bremse hastigheten i overgangen til en utslippsfri bilpark, sier Ingunn Handagard.