Det skriver Lånekassen i en pressemelding.

Antall purringer og regninger som går til inkasso fra Lånekassen har økt med 30 prosent første kvartal i år, sammenliknet med i fjor.

– Samlet tegner dette et bilde av at flere har betalingsproblemer og at det er vanskeligere økonomiske tider. Vi følger nøye med på utviklingen, sier administrerende direktør i Lånekassen, Kjetil Moen.

Men, det går an å utsette betalingen. Lånekassen har en ordning hvor man kan utsette regningen i 36 måneder.

– Vi ser at flere kunder benytter seg av muligheten til å utsette betalingen, og kundene søker om flere betalingsutsettelser når de først søker, sier Moen.

Flere utsetter

Under pandemien kunne man utsette betaling uten å bruke kvoten på 36 måneder.

Det var det også mange som gjorde. Før pandemien var det i snitt 121.000 i løpet av et år som ba om å få utsette lånet. I løpet av første kvartal i år har allerde 146.000 kunder bedt om utsetttelse.

Det er også relativt enelt å utsette betaling. Man kan gå inn på lanekassen.no og søke om utsettelse.

Lånekassen har flere ordninger for kunder som har problemer med å betale regningene:

Du kan få slettet renter hvis du har lav inntekt, for eksempel på grunn av sykdom eller arbeidsledighet. Hvis du får slettet renter, kan du også ha rett på betalingsutsettelse i samme periode.