Det har nemlig ikke vært mulig lade batteriet på «MF Sandøy», slik at den kan gå på strøm i forbindelse med blant annet prøvekjøringer. Til det trenger de diesel.

– Er det et paradoks?

– Nei, den er ikke bygd for å ligge i opplag, sier daglig leder Borgar Slørdal i Brevik Fergeselskap.

Rett i opplag

«Sandøy» ble slept fra Rotterdam til lokale farvann for litt over to år siden. Den gikk rett i opplag, fordi fergeleiene ikke var klare. Faktisk var de ikke engang vedtatt av de folkevalgte. 15. august skal det være klappet og klart for elektrisk ferjedrift mellom Brevik, Sandøya og Bjørkøya – drøye to år forsinket.

ELEKTRO: Dette er en av elektromotorene om bord på ferja. Foto: Fredrik Pedersen

Ventetiden har blitt tilbrakt i opplag. I mellomtiden har millionene øst ut, til blant annet leie av NATO-kaia på Ekstrand, til vedlikehold og strøm og diesel.

Normalt forbruk

For det er ikke slik at båten er helt uten landstrøm.

– Vi har landstrøm, men kun til å dekke det normale forbruket til ventilasjon og til å holde riktig temperatur blant annet i batterirommet. For å lade batteriene må vi inntil videre bruke diesel, sier Slørdal.

– Hvorfor kan dere ikke bruke elektrisk strøm til å lade motoren?

– Det er ikke lagt opp slik. Det er en egen krets for ladning av batteriene.

Ferja har altså vært i opplag halve 2021, hele 2022 og helt til nå i 2023. Slørdal vet ikke hvor mye diesel som ble brukt i 2021, men forbruket for 2022 og 2023 er på rundt 3000 liter.

Nødaggregat

Dieselmotoren om bord er installert som en nødløsning.

– For eksempel i forbindelse med et plutselig ambulanseoppdrag. Vi får opp et ladetårn med riktig type lader og riktig effekt i Brevik. Der vil ferja bli ladet tre ganger på dagtid og en gang om natta. Det er nok strøm til dagens rutetilbud, sier Slørdal.

Varden mottar jevnlig tips om den angivelig elendighet rundt Eidangerfjordens nye flaggskip. Ikke alle innspillene, som at elmotoren skal ha blitt ødelagt, viser seg å stemme.

– Det er tydelig at det er noen som ikke er så glad i denne båten, sier en lett humrende ferjesjef Slørdal.